Netáhne vám auto? Může to mít celkem jednoduchou příčinu, odstranění zabere jen minutu

Důvodů, proč automobil „přestane táhnout“ může být hned několik. Ten zdánlivě nejméně pravděpodobný je přitom zřejmě častější, než se zdá. A Toyotu stál přes miliardu dolarů.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Námětem k tomuto článku byl telefonát od mého dávného kamaráda, který mi (pravda se smíchem a notnou dávkou sebeironie) líčil svůj poměrně nedávný zážitek. Doprovázel to přitom nepublikovatelnými výrazy na adresu svoji a svého syna. Který s ním uklízel auto. A protože jsem něco podobného zažil sám, a dokonce nejednou, nedalo mi to a zapátrali jsme v redakci AutoŽivě nad příčinami problému. A zjistili jsme přitom zajímavé skutečnosti. Pojďme se na celý problém podívat společně.

„Netáhnoucí“ auto má někdy naprosto neuvěřitelnou příčinu

Nejednomu z vás se možná již stalo, že ten jasně definovaný, přímočarý pocit z přidání plynu se náhle kamsi vytratil. Jako byste šlapali tak trochu na houbu. Měkkou, poddajnou, nicméně „houbu pod plynem“ je to poslední, co bychom jako řidiči ve svých autech očekávali. A jakkoli mám rád překvapení až na konec, pokud jsem již jednou napsal „houba“, mohu myslím prozradit i pointu z onoho telefonátu s kamarádem. Ostatně, úvodní obrázek k tomuto článku již mnohé naznačuje.

Co dělat v případě, že se zasekne plynový pedál?

Jakkoli to je spíše „houbička“. Balení po šesti a více kusech, za pár korun v jakémkoli supermarketu. Můj kamarád mi s gustem vylíčil, jak právě takovou jednu zapomněl při čištění auta uvnitř. A jak se, postupem času a „hýbáním nohou“ nakonec dostala, patřičně pomuchlaná a špinavá, i pod plynový pedál. Kde se tak trochu „uhnízdila“ a nakonec zapříčinila, že konec pohybu plynového pedálu byl jaksi vágní, rozbředlý, především však bez možnosti jej došlápnout do konce.

Gumové rohože a smrtelné nehody Toyoty

A zdánlivě se tak jevilo, že auto „netáhne“. Což se třeba mně osobně stalo několikrát s gumovými koberečky, respektive s jejich rohy, které se dokázaly tak šikovně natočit, až se ve výsledku dostaly mezi plynový pedál a podlahu. Se stejným výsledným efektem. Vždy mne překvapilo, jak v podstatě málo stačí k tomu, aby se takto jednoduchá „závada“ stala závadou omezující běžný provoz auta. A jak jsme zjistili, zdaleka to není tak výjimečné. A výrobci kvůli tomu dokonce pořádají svolávací akce a stahují auta do servisu.

Toyota: „Budeme vyrábět zábavná auta se spalovacími motory, dokud nám to nezakážou. Zákazníci je chtějí, ostatní nás nezajímá“

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tak například v roce 2009 čelila Toyota v Americe masivnímu skandálu, který započal jedním telefonátem na nouzovou linku 911. Při něm řidič oznámil, že se mu zasekl plynový pedál a nemůže zastavit auto. Řekl, že mu nefungují brzdy. Nakonec jeho auto narazilo do jiného a poté se zřítilo do rokle. Všichni uvnitř vozidla byli zabiti. Během následujících pěti let zemřelo odhadem 90 lidí v Toyotách, které záhadně zrychlily. Toyota pak svolala miliony vozidel, nicméně byla obviněna ze zatajování informací o vadných pedálech.

Obří odškodnění, přesto 90 mrtvých za volanty japonské legendy

V roce 2014 nakonec společnost zaplatila 1,2 miliardy dolarů, aby se vyhnula stíhání za zakrývání informací o problémech s „neúmyslným zrychlením“, o kterém FBI uvedla, že Toyota „věděla, že je smrtící“. V té době se objevily dvě teorie, které vysvětlovaly, proč se tyto pedály najednou chovaly zcela nepředvídatelně. Jedna zahrnovala selhání softwaru, zatímco druhá obviňovala podlahové rohože, které klouzaly a doslova „přišpendlily“ pedály.

Ale podle Gladwella softwarové vysvětlení neobstojí, vezmeme-li v úvahu fakt, že četné testy ukázaly, že i když řidič sešlápne plyn až na podlahu, sešlápnutí brzd zastaví auto. Nicméně, jak vidno, ani s něčím tak zdánlivě jednoduchým, jakou jsou gumové rohože, nebývá místy legrace. Pokud se tedy i vám bude někdy zdá, že se vám pedál plynu nezvykle často zasekává, neváhejte a zkontrolujte koberečky/rohože pod ním. Možná budete překvapeni.

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články