S těmito auty se v příštích letech roztrhne pytel. Už jsem jedno řídil – za podobné peníze nebudete chtít žádné jiné

Poslední měsíce jsme svědky nástupu nové kategorie vozidel, která by se mohla ukázat jako ideální řešení zdánlivě protichůdných požadavků. První modely vypadají velmi slibně.

i Zdroj fotografie: TOYOTA
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Nevím, jak to máte konkrétně vy, ale pro mě osobně znamená dennodenní přísun nových informací ze světa automobilů sice nijak zázračnou, přesto ale nemalou schopnost určité predikce, kam se bude automobilový svět v dalších měsících a letech ubírat. A i když je speciálně v tomto oboru dynamika změn opravdu obdivuhodná, leccos se odhadnout dá. Například to, jaké typy automobilů čeká v dalších letech nemalý boom, a naopak jaké modely se ukazují jako slepá cesta. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Elektromobily nebudou (do bateriové revoluce) nikdy vhodné na „dálniční přelety“

A můžeme rovnou začít tou slepou cestou. A Chorvatskem. Jak to spolu souvisí? Celkem jednoduše. Jakkoli se totiž automobilky snaží dokázat, že u moderních elektromobilů se dojezd stále prodlužuje, fyzika je neúprosná. Se stávajícími kapacitami baterií, stávající 400V, v tom lepším případě 800V architekturou, a především s (velmi nedostatkovými) nabíječkami odpovídajícími této architektuře budete stále dobíjet na několik stovek kilometrů dojezdu a budete dobíjet v řádech desítek minut. Pokud všechno půjde hladce. Jako že to nebývá pravidlem, pochopitelně. Zkrátka v oblasti dlouhých dálničních přesunů nemá moderní turbodiesel stále vážnější konkurenci.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

A asi ani nemá smysl pokoušet se mu nějak výrazně konkurovat. Kde ale naopak moderní elektromobily smysl dávají, je hustý, hektický městský provoz, kde se každou minutu „stojí na jiných světlech“. Neustálým zpomalováním se elektřina rekuperuje takřka nepřetržitě, dojezd na baterie klesá výrazně pomaleji než na dálnici, navíc zrovna ve městech a aglomeracích dává bezemisní automobil větší smysl než někde za městem. V zástavbě se totiž znečištěný vzduch (a zdaleka nejen v horkých letních měsících) „zdržuje“ podstatně déle.

Do města je nejvhodnější malý městský elektromobil

Pokud má tedy dojít k opravdu zásadnějšímu rozmachu elektromobility, troufnu si tvrdit, že tato cesta povede přes menší, technicky však velmi vytříbená vozidla, jejichž primární „domovinou“ budou právě města. Kde není tak rozhodující, jestli je dojezd 350 nebo 450 kilometrů, které navíc ubývají pomaleji než mimo zástavbu a nekonečné křižovatky, semafory a „stopky“. Což ale neznamená, že půjde o nudná, nezáživná „městská autíčka“. Právě naopak.

U kompaktních elektromobilů může totiž více než kde jinde jít do popředí nečekaná dynamika, skrytá v nenápadném kabátě. Samozřejmě, Tesla Model S Plaid je relativně velkým vozem, přesto je na stokilometrové metě za méně než tři sekundy. Taky si ale za to nechá královsky zaplatit. U menších aut ale podobná dynamika nemusí jejich majitele tolik bolet. Menší baterie, menší rozměry, lehčí konstrukce. Ve spojení s výkonnými elektromotory (často na obou nápravách) se k ekologii přidává ještě nečekaný rozměr zábavy.

Malé Volvo do města s akcelerací lepší než Porsche 911 Carrera

Jako jedno z prvních to pochopilo Volvo. Úvodem kontrolní otázka, která vše vysvětlí: Jaký je aktuálně nejprodávanější model Volva? Je to malé Volvo EX30, které přesně naplňuje výše zmíněnou definici. Jen v období 2023–2024 se jich prodalo na 104 704, v Čechách potom za celý rok 2024 882 kusů (3. příčka za XC 90 a XC60, což jsou ovšem vozy se spalovacími/hybridními pohony). Malý, především do města určený crossover na baterie, který má ale i svoji špičkovou verzi.

V které jsem nedávno seděl, neb jeden můj kamarád neodolal. A k mojí nemalé radosti se přijel pochlubit. Jeli jsme se projet a popravdě si nepamatuju, kdy mu naposledy tak zářily oči. Bavil se jako malý kluk každým sešlápnutím pedálu akcelerátoru. A pravdou je, že to, co potom následovalo, mi spolehlivě „přibilo“ hlavu k opěrce sedačky. Akcelerace je skutečně dechberoucí (doslova a do písmene), notabene probíhá v autě, u něhož to tak nějak nečekáte.

Volvo v Čechách nabízí mimořádně levný elektromobil. Za tuto cenu už benzín nedává smysl

Jakkoli je osazeno dvěma motory a pohonem všech kol – a zrychlením z 0–100 km/h za 3,6 sekundy. Ano, čtete dobře. Jestli byste tohoto švédského drobka rádi vyzvali na souboj na světlech se svojí Octavii RS TDI „v čipu“, tak to opravdu nezkoušejte. Ztrapníte se. Tohle je doména spíše pro Porsche nebo Audi RS3. Ono 310 kW a 523 Nm (dostupných od nulových otáček) spolu s pohonem všech kol, navíc v relativně malé karoserii, udělá své. Elektrický hot-hatch? Neviděl bych to jinak.

Nejnovější malý elektromobil od Toyoty jako přímá konkurence Volva EX30

A to není konec. Toyota právě uvádí na český trh svůj v pořadí třetí elektromobil (po bz4x a Urban Cruiser), kterým je kompaktní crossover C-HR+. S pohonem předních kol a výkony od 123 kW (167 k) až po 165 kW (224 k), současně však bude dostupná i verze s pohonem všech kol, nabízející výkon 252 kW (343 k) a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Tedy přímá konkurence podobně koncipovaného Volva EX30 Twin Motor Performance Plus AWD. Ano, i tady je „plus“ v názvu.

Nepopiratelným plusem však zůstává, že ani takto výkonné malé vozy své nové majitele nemusí finančně zruinovat. Volvo EX30 začíná aktuálně na akčních 850 000 korunách, na nejvýkonnější verze si ovšem připravte zhruba 1,2 milionu. Jinými slovy: malé crossovery do města, se zcela dostatečným dojezdem a nečekaně velkou přidanou hodnotou v podobě radosti z jízdy, by mohly tvořit jádro dalšího rozmachu elektromobilů. A klidně bych si na to vsadil. Ostatně, jak to vidíte vy?

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články