Je to paradox, ale relativně chudí Češi začínají doplácet na (nerelativně) bohaté Němce. A to nejen v každém supermarketu, ale i ve Škodě Auto, která bude propouštět.
Nevím, zdali si na to budete pamatovat, ale tak před 10–15 lety nebylo výjimkou, abyste tu a tam zaslechli cosi o tom, že „Škodovka je lacinější a jednodušší Volkswagen“. Často ještě s lehkou dávkou pohrdání v hlase. Někdy i s těžkou dávkou pohrdání, zejména od těch, co se při pronášení tohoto moudra opírali o svůj nový Golf/Passat/Touareg/ Multivan. Případně cokoli povedeného s dvojitým „VW“ ve znaku. Je tomu tak ale i dnes? Opravdu není, milí fanoušci VW. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Škoda že překonala Volkswagen? To přece není možné
Ano, tehdy jsem leccos dokázal pochopit. I takovéto nelichotivé přirovnání. Škodě opravdu chvíli trvalo, než se vypracovala. A ano, Volkswagen měl v té době celkem povedené modely. Jenže kde je těm časům konec? Dnes je to totiž přesně naopak. Dnes, nebýt Škody a její konstantní ziskovosti (dle šéfa odborů Škody Auto Jaroslava Povšíka je na jednom Kodiaqu zhruba 6 000 euro zisku, čili něco kolem 150 000 korun), měl by Volkswagen ještě citelně větší problémy, než aktuálně má.
Ptáte se, kdy se to změnilo a otočilo? Podle mého soudu s příchodem Superbu třetí generace z pera Josefa Kabaně, s příchodem Kodiaqu a Karoqu. Najednou Škoda stavěla auta, která se nemusela vůči sesterským modelům od VW jakkoli stydět. A co třeba Audi A6 tehdy? Pěkné, ale vyšperkovaný Superb o nic horší. Speciálně „Á-šestka“ se co do designu hodně probrala až s předposlední a poslední generací C8/C9. A Passat? Kde je jeho dvěma karosériím dnes konec. A vyrábí se mimochodem na stejné lince jako Superb. V Bratislavě.
Škoda, na rozdíl od VW, chytila druhý (nebo třetí?) dech
To musí být pro mnohé Němce (a nejen pro ně) hořký kalich. A protože jsem v Německu opravdu hodně často a díky svým přátelům mám „Gäste“ kartu do jednoho ze závodů VW pomalu každý týden v kapse, slýchávám na adresu Škody leccos. Včetně toho, že „Škoda ist tschechische VW“. Překladu myslím netřeba. Ale ne, není. A vědí to nejen profesionálové, ale už i běžní obyvatelé Saska, kde je Škoda mimořádně oblíbená. Pochopitelně, za dob NDR to bylo jedno z mála dostupných „normálních“ aut. Mezi něž Wartburgy ani Trabanty pravda neřadím.
Je ale přes 35 let po pádu berlínské zdi, VW se potácí v problémech, a Škoda? Jede jako dobře namazaný stroj. Roste výroba, ziskovost stoupá, lidé mají o její auta zájem. Je to vidět i v číslech: Škoda se v roce 2024 dostala na provozní marži ve výši nemalých 8,3 %, zatímco Volkswagen se plácá na čtvrtině tohoto čísla a Audi dokonce kleslo z 9,1 na 4,5 %. Jinými slovy – mladoboleslavští umí dělat auta levněji, efektivněji, a hlavně taková, která lidi pořád chtějí. U nás, v Německu, v Itálii, kdekoli. Relativně dostupná, přesto kvalitní.
Škodě se daří, přesto bude propouštět. Češi doplácí na Němce
Jenže: Šéf Škodovky Klaus Zellmer v rozhovoru pro německý Automobilwoche přiznal, že do roku 2028 zmizí 15 % pracovních míst. A to je ještě optimistická varianta – prý se původně uvažovalo až o 20 %. Mimochodem ten rozhovor jsem četl celý a je velmi zajímavý. Mluvčí automobilky Tomáš Kotera sice uklidňuje, že půjde hlavně o přirozenou fluktuaci, tedy lidi, kteří odejdou sami nebo do důchodu a jejich místa nebudou nahrazena, ale i tak je to docela rána.
A co za tím šetřením vlastně stojí? Nic, co bychom nevěděli. Volkswagen a spol. vsadil na elektromobilitu, ale jejich optimistické vize se tak úplně nepotkaly s realitou. Spíše se s tou realitou dosti minuly, velmi mírně řečeno. A když už se něco prodá, o zisku se nedá mluvit ani náhodou. K tomu připočtěte problémy v Číně, aktuálně i ve Spojených státech (což bolí VW i Audi), a výsledek je jasný: i ta veleúspěšná Škoda musí propouštět. A doplácet tak na chybná rozhodnutí Němců ve Volkswagenu.
Jak to vidíte vy? Musí za chyby VW opravdu pykat i Škoda?