Retro kvíz: Otestujte se, jak dobře znáte ikonická auta socialismu. Plný počet dá jen český znalec

Opravdu si myslíte, že se vyznáte ve vozech „Made in Czech Republic“ (případně „Czechoslovakia“)? V tom případě doporučujeme náš test. Zjistíte zajímavé skutečnosti.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
                   

Píše se rok 2025 a poznat během vteřiny všechno, co kolem nás projede, je úkol těžký i pro odborníka, jenž se auty zabývá desítky let a má za tu dobu již leccos „v oku“. Natož pro laika, který kdysi auta dělil na „embéčka, žigulíky, moskviče a trabanty“. Někdo takový musí být dnes zcela ztracen. Desítky a stovky navzájem často velmi podobných modelů vám dají jasně najevo, že nabídka je vpravdě široká. My se však přesto vrátíme zhruba o 35 (a více) let zpátky, do tuhého „socíku“, a trochu otestujeme vaše znalosti. 3-2-1 začínáme!

Češi byli ve stavbě automobilů vždy velmi zdatní

Jeden z nejslavnějších československých vozů, který je dnes velmi ceněným veteránem, vynikal na svou dobu mimořádně komfortním interiérem. V dobách, kdy i dnes prestižní značky dávaly pocítit závan luxusu až u svých zcela nejvyšších modelů, jste si v československém voze mohli připadat lépe, než si připadal „buržoazní výkvět“ západní Evropy v tehdejších Mercedesech. Což se dnes jeví poměrně absurdně, ale bylo tomu tak. Interiér na fotce tedy patří:

  1. Tatra T600
  2. Tatra T87
  3. Škoda Tudor V8
i

Fantastický úspěch malého kupé s (nepřeplňovaným!) motorem 1,3 litru

Motorsport je s mladoboleslavskou Škodou spojen nerozlučně desítky let. Mezi jednu z nejúspěšnějších legend patří bezesporu Škoda 130 RS, rallye legenda s karoserií připomínající povedené kupé 110R, jež však ukrývalo ryze soutěžní techniku. Posuďte sami: motor o objemu 1 299 ccm se podařilo vyladit až na finálních 142 koní (105 kW) dosahovaných v 8 500 otáčkách. To nezní špatně. A vítězství v jedné ze soutěží MS v rallye to jen potvrzuje. Byla to:

  1. Rallye Korsika
  2. RAC Rallye ve Velké Británii
  3. Rallye Monte Carlo
i

Zpátky do Moskvy a potom do Kopřivnice (Příboru)

Za dob tuhého socialismu nebylo těžké na silnici spatřit sovětské vozy Moskvič, které tvořily dostupnější (a technicky ne tak dokonalou) alternativou k Ladě, neboli „žigulíkům“. Značka přežila dodnes, jakkoli už se jedná pouze o v Rusku montované čínské vozy. Nás však bude zajímat, kdo byl „dárcem“ technologie a původního konstrukčního řešení klasických Moskvičů. U vozů LADA to byl FIAT, u Moskvičů (což v překladu znamená „Moskvan“) to byl:

  1. Renault (resp. Dacia)
  2. SEAT
  3. Opel
iZdroj fotografie: Moskvič

Černá, krásná, rychlá, přesto krajně neoblíbená

Když vám před domem zastavilo toto černé auto a vystoupili z něj divní pánové, nevěstilo to většinou nic dobrého. Pokud jste tedy nebyli krajským tajemníkem KSČ a ti „divní pánové“ nebyli vaším řidičem a dalšími spolustraníky z aparátu pléna strany, jejíž vůdčí role byla u nás dána ústavou. Častější však byla situace, kdy pánové byli od bezpečnosti. A vás čekaly spíše větší než menší patálie. A i když by se s Tatrou 603 kdekdo rád svezl, určitě ne vzadu, mezi dvěma agenty StB. Ještě více vzadu však byl vzduchem chlazený motor originální konstrukce Tatry, který měl:

  1. Osm válců do V pod úhlem 45 stupňů
  2. Šest válců do V pod úhlem 90 stupňů
  3. Osm válců do V pod úhlem 60 stupňů
iZdroj fotografie: Tatra

Tři dveře u Škody neměla jen Octavie první generace (nebo Felicia Fun)

Na první pohled zcela tuctové „embéčko“, přesněji Škoda 1000 MB, měla také svoji podstatně vzácnější (a dnes pochopitelně násobně cennější) verzi, mající místo čtyř jen dvoje dveře. A současně karoserii s negativním sklonem sloupku zadního okna, což byl v té době oblíbený designérský prvek (dnes jej má mj. kombi Peugeot 308 první generace). Dvoudvéřových embéček bylo vyrobeno jen 2 517 kusů, není tedy divu, že si jich sběratelé mimořádně cení. Přesné označení unikátu je pak:

  1. Škoda 1000 MBC
  2. Škoda 1000 MBS
  3. Škoda 1000 MBX
iZdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC BY-SA

První i poslední cesta na tomto světě v předchůdci velkých MPV

Mikrobus (dnes bychom řekli velké MPV) Škoda 1203 se vyráběla v mnoha verzích, kromě v Čechách pak i na Slovensku v Trnavě v tamních TAZ. Nepříliš vzdálené pravdě pak bylo tehdejší populární rčení, že „dvanáctsettrojkou“ se v životě svezl téměř každý Čech – ať již při cestě do (případně z) porodnice, nebo při poslední cestě pohřebním vozem. A pokud jste pečlivě sledovali seriál Sanitka, budete vědět, v čem spočívalo jedno významné zlepšení právě u sanitní verze:

  1. S ohledem na relativně slušnou vnitřní výšku bylo možno stojany s infuzemi umístit uvnitř, a nemusely se tak již držet za jízdy z okénka.
  2. Systém sklápěcího lůžka umožnil i manipulaci i s nadměrnými pacienty.
  3. Prostor vzadu s pacientem a lékařem mohl být klimatizován.
iZdroj fotografie: Kenyh Cevarom / Creative Commons / CC-BY-SA

Tatru T700 si oblíbil i Miloš Zeman, ale přesto to nestačilo

Zpátky k naší Tatře. Porevoluční vývoj vystavil vozy z Příboru nebývalé zatěžkávací zkoušce, kdy volný trh sice umožnil prodávat již komukoli, nikoli jen orgánům strany a Ministerstva vnitra, ale současně jim vystavil konkurenci v podobě nových i ojetých vozů ze Západu. A té již s technicky zastaralým vozem nemohli v Tatře dost dobře konkurovat. Posledním pokusem tak byla Tatra T700, kterou si mimochodem oblíbil prezident Miloš Zeman a aktivně ji užíval. Zajímavostí je její přístrojový panel, který pochází:

  1. Ze Škody Felicia
  2. Ze Saabu 9000, na jehož designu se (stejně jako u Tatry) podílel Geoff Wardle
  3. Vznikly úpravou starších přístrojů, dodaných v rámci podnikové výpomoci z BAZ Bratislava
iZdroj fotografie: Tatra

Tak jak jste dopadli v našem kvízu? Nebylo to možná jednoduché, ale jak píšeme v nadpisu, na plný počet dá tento test (bez pomoci internetu, pochopitelně) jen opravdový odborník. Správné odpovědi najdete zde:

(odpovědi podle pořadí otázek: 2, 3, 3, 1, 3, 1, 1)

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články