Čínský zázrak ze světa elektromobilů BYD dorazil do Česka. Značka, která roste tak překotným tempem, že dokonce sesadila z trůnu Teslu Elona Muska, má rozhodně co nabídnout.
Značka BYD v posledních měsících bere svět elektromobility útokem. Nyní oficiálně přijíždí také do České republiky, což lze vnímat jako další důkaz toho, že vliv čínských výrobců v globálním měřítku rychle roste. Značka, která ještě donedávna působila především na domácím trhu, dnes dobývá Evropu i celý svět – a nutno podotknout, že se toho vůbec nebojí!
Od baterií ke špičkovým elektromobilům
Společnost BYD, což je zkratka pro „Build Your Dreams“ – v doslovném překladu „vybuduj si své sny“ – začínala v roce 1995 jako výrobce baterií. Jen o pár let později však expandovala do světa vozidel s alternativními pohony. První auto značky BYD sjelo z výrobní linky v roce 2005, přičemž automobilka od té doby ušla pořádný kus cesty. Tak pořádný, že v posledním čtvrtletí roku 2023 z hlediska prodejů elektromobilů dokonce překonala amerického giganta a hlavního konkurenta – Teslu.
BYD má v Česku velké plány
Působnost značky BYD na českém trhu oficiálně zahájilo otevření showroomu v Praze. Ještě letos by se k němu měly přidat další desítky prodejních míst napříč celou republikou. Významným krokem v rámci expanze BYD do ČR je partnerství automobilky s Louda Auto, certifikovaným prodejcem nových i ojetých vozů s 19 pobočkami po celé zemi.
Čínský výrobce se netají svými ambicemi přiblížit elektromobilitu širšímu spektru zákazníků. Pro Českou republiku na start zvolil následující modely:
- Elektrické SUV Sealion 7 slibuje dojezd přes 500 kilometrů, překvapí také svižným zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy.
- Kdo dává přednost sedanům, může sáhnout po modelu Seal, jehož aerodynamický tvar zajišťuje dojezd až 570 kilometrů na jedno nabití.
Ještě zajímavější volbou pro rodiny může být model Seal U DM-i – plug-in hybrid, který v kombinovaném režimu nabídne dojezd až 1 000 kilometrů. Startovací cena se drží pod hranicí jednoho milionu korun, zatímco čistě elektrické vozy jsou zhruba o 200 tisíc korun dražší.
Inovátor chce do budoucna nabídnout i levnější modely
Čínská automobilka BYD však sklízí úspěchy i se svými technologickými inovacemi. Například s akumulátorem, jejž pojmenovala Blade Battery a který přináší zvýšenou bezpečnost, odolnost a dlouhou životnost. Díky chemickému složení bez kobaltu a speciální konstrukci zvládá náročné podmínky bez rizika přehřátí nebo požáru. Testy ukázaly, že i při extrémním poškození se teplota baterie drží v bezpečných mezích, aniž by vznikl kouř nebo plameny. Výrobce zároveň garantuje životnost až 5 000 nabíjecích cyklů.
Do budoucna chce BYD svou nabídku v Česku rozšířit o dostupnější modely. Na jiných evropských trzích se jí už osvědčilo kompaktní elektrické SUV Atto 2, které by mohlo v dohledné době doplnit i tuzemské portfolio značky. Jestli někdo dokáže reálně ohrozit dlouhodobou dominanci Škodovky v Česku, je to právě BYD. Tahle čínská značka totiž dobře pochopila, co české řidiče zatím od elektromobilů odrazuje – vysoké ceny a omezený dojezd. Pokud BYD dokáže nabídnout elektromobil, který bude cenově srovnatelný s klasickými škodovkami, ale zároveň nabídne reálný dojezd přes 500 km a bezproblémové rychlé nabíjení, pak by se Češi mohli začít ohlížet úplně jiným směrem.