Koupila dálniční známku, přesto platila pokutu. Rakouská past překvapuje nejen české řidiče

Chystáte se autem do rakouských Alp a dálniční známku si pořizujete přes internet? Dejte si pozor na nenápadnou past.

i Zdroj fotografie: Pudelek / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Znáte to: chystáte se na dovolenou do rakouských Alp, dálniční známku máte koupenou online, ale přesto na vás čeká nepříjemné překvapení, pokuta. Přesně to zažila jedna rakouská řidička, která přehlédla nenápadnou past v podobě 18denní čekací lhůty. Podobná situace může překvapit i české řidiče, mířící na hory či do termálů.

Rakouská dálniční past: pokuta přišla, přestože známka byla koupena

Rakouská řidička udělala přesně to, co doporučují úřady. Dne 20. února si na oficiálním e-shopu rakouského dálničního provozovatele ASFINAG pořídila elektronickou roční vinětu v ceně 103,80 € (asi 2 606 Kč). Jenže už o pár týdnů později jí přišla výzva k uhrazení pokuty ve výši 120 € (3 012 Kč). Důvod? Její syn vyrazil 8. března s autem na vídeňskou severojižní magistrálu, aniž by věděl, že viněta ještě není platná. Řidička totiž přehlédla informaci o 18denní čekací lhůtě, kterou ASFINAG nastavil kvůli ochraně spotřebitelů. Výsledkem je kuriózní situace, kdy známka byla koupená, zaplacená, ale pokutě to nezabránilo.

Proč viněta nezačne platit hned aneb „18 dní čekání“

Oněch kritických 18 dní čekací lhůty slouží jako ochrana zákazníků, kteří mají podle zákona právo odstoupit od smlouvy uzavřené online do 14 dnů. Rakouský ASFINAG pro jistotu přidává čtyři dny navíc, a tím se dostáváme k celkovým 18 dnům. Během této doby roční a dvouměsíční elektronické viněty ještě nejsou aktivní.

iZdroj fotografie: ÖAMTC

Ovšem pozor, neplatí to pro všechny viněty. Elektronické jednodenní a desetidenní známky jsou platné okamžitě po zakoupení. Totéž platí i pro klasické papírové viněty, které koupíte třeba u benzínky nebo v trafice. Další výjimkou jsou podnikatelé, ti si mohou při nákupu online okamžitou platnost nastavit. Proč tohle nemůže platit pro každého, se můžeme jen ptát. Každopádně pokud neplatnou vinětu přehlédnete a vyjedete na dálnici, čeká vás „náhradní mýtné“ ve výši 120 €. A jestli ho neuhradíte včas, může následovat správní řízení s pokutou až 3 000 €, což už je pořádně drahá jízda.

Jak správně koupit elektronickou známku a neprohloupit

Chcete-li se vyhnout nepříjemnostem, pečlivě sledujte datum platnosti známky při online nákupu. Roční a dvouměsíční viněty jsou zrádné právě kvůli zmíněné 18denní čekací lhůtě. Pokud se chystáte na cestu dřív, než tato doba uplyne, sáhněte raději po klasické papírové známce, která platí hned po nalepení na sklo.

Podnikatelé mohou využít online nákup s možností okamžité platnosti, takže pro firemní cesty jde o ideální volbu. Pokud si nejste jistí, mrkněte na českou mutaci webu ASFINAG, kde jsou pravidla jasně vysvětlena i v češtině. To vám může ušetřit spoustu nervů i peněz.

Co na to veřejnost? Radši papírovou vinětu než drahou lekci online

Na sociálních sítích vzbudil případ rakouské řidičky pořádný rozruch. Diskutující se většinou shodují, že pokuta je oprávněná, ale někteří namítají, že celý systém čekací lhůty je zbytečně komplikovaný a matoucí. Mnozí proto raději sázejí na klasické papírové viněty, které jsou bez jakýchkoliv pastí a platí hned. A pokud se přece jen do podobné situace dostanete? ASFINAG doporučuje, abyste okamžitě podali stížnost a žádost o přezkoumání případu. Můžete také požádat o tzv. archivační rozhodnutí, což je administrativní krok, který může situaci vyjasnit a ochránit vás před dalšími pokutami.

Redakce AutoŽivě radí

Pokud se letos chystáte na jarní či letní dovolenou do Rakouska, věnujte zvýšenou pozornost datu platnosti dálniční známky. Nenechte se zaskočit, že ani po řádném nákupu elektronické roční nebo dvouměsíční viněty nemůžete okamžitě vyrazit na dálnici. Jinak hrozí, že místo odpočinku v Alpách vás čeká nepříjemné překvapení v podobě tučné pokuty. Zvažte raději nákup papírové viněty, která platí okamžitě, nebo si při nákupu online pečlivě nastavte datum začátku platnosti známky.

Zdroj: Heute, Asfinag
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články