Jestli je nějaká automobilka výrazně napřed ve snaze najít alternativu ke spalovacím motorů i elektromobilům, je to právě Toyota. Její nový model může zcela změnit trh.
Že se výzkumné týmy jednotlivých automobilek snaží vynalézt technicky dokonalou, levnou a snadno vyrobitelnou náhradu spalovacích motorů (a dnes i elektromotorů, resp. baterií coby jejich zdroje energie) není žádným tajemstvím. A otázka zřejmě nestojí zda a jestli vůbec, ale spíše kdy. V laboratořích a výzkumných centrech se nejednou svítí dlouho do noci, protože ten, kdo bude první, obrazně řečeno „slízne smetanu”. A zapíše se do dějin. Je dost možné, že právě řešení od Toyoty má k tomu nejblíže. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Toyota „klasickým elektromobilům” nefandí. A zřejmě ví proč
A žádným tajemstvím není ani to, že Toyota jde svou vlastní cestou, pokud jde o její přístup k elektrifikaci a čistým pohonným jednotkám. Japonská společnost očividně věří, že nejen elektromobily mohou být spásou pro planetu. Ostatně, s jejich k dokonalosti dovedenou hybridní technologií, použitelnou od malého Yarisu po obří SUV Lexusu by bylo celkem zvláštní, kdyby tomu bylo jinak. Toyota se zkrátka snaží najít dokonalý pohon, což se zatím o stávajících systémech založených na Li-Ion článcích opravdu říci nedá.
Nemalé zkušenosti má Toyota i s vodíkovým pohonem, přičemž již u revolučního modelu Mirai dokázala zapouzdřit palivové články FCEV v osobním autě tak, aby vznikl „elektromobil na elektřinu z vodíku”. Nicméně nový systém (již 3. generace) má být ještě spolehlivější, jakkoli v tomto směru si na Toyotu opravdu nemůže myslím nikdo stěžovat. Má být ale také citelně úspornější, díky čemuž se dojezd zvýší až o 20 procent.
Vodíkový pohon nové generace by mohl změnit trh
Vyjádřeno v číslech to znamená, že pokud současná Toyota Mirai zvládne zhruba 650 km dojezdu na 5,6 kg vodíku (tankování přitom zabere trvá 5-6 minut), pak zcela nová třetí generace Mirai ujede na stejný objem až 780 km před dalším tankováním. Což je pravda rozdíl. A již na dohled dojezdu moderních dieselů. A navíc. Jak Toyota zdůrazňuje, 3. generace vodíkových palivových článků najde uplatnění nejen v osobních automobilech.
Ale i v nákladních či dodávkových vozech, stejně jako ve stacionárních elektrocentrálách. A také v železniční a námořní dopravě. Třetí generace vodíkových palivových článků bude uvedena na trh po roce 2026 a bude nabízena v Japonsku, Evropě, Severní Americe a Číně. A spolehlivostí se má vyrovnat dieselu. Nebyla by to současně Toyota, kdyby si nepojistila i dosud největší slabinu vodíkového pohonu: nízkou penetraci vodíkovými čerpacími stanicemi na stávající silniční síti.
To možná nejdůležitější: aby bylo kde tankovat
V tomto duchu totiž Toyota nedávno podepsala smlouvu o spolupráci se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions a ENGIE. To má zajistit rychlou, všestrannou a ekonomicky přijatelnou infrastrukturu pro tankování vodíku osobními vozy v Evropě. Dohoda má dokonce urychlit dosažení cílů stanovených Evropskou unií, které v nařízení o infrastruktuře alternativních paliv (AFIR) předpokládá, že do roku 2030 budou na silniční síti TEN-T umístěny každých 200 km veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice.
Testování pohonných jednotek probíhá mimochodem i v náročných podmínkách automobilových závodů: Jak Yaris GR, tak větší Toyota Corolla GR (viz galerie k tomuto článku) s vodíkovými pohony bez problémů absolvují extrémní zatížení v okruhových disciplínách. Neb pokud něco vydrží podobnou zátěž, zvládne to běžný provoz zcela bez problémů.
Jinými slovy: Toyota to s vodíkem myslí opravdu vážně, a nová generace pohonu Twin Mid Flow by mohla být tou, která opravdu výrazně změní trh. A nabídne tolik žádanou alternativu k nynějším elektromobilům. Jestli bych si podobné auto koupil? Popravdě, být jeho pořízení ekonomicky zajímavé a mít možnost tankovat někde v rozumném dosahu a za rozumné peníze, pak zřejmě výrazně raději, než jakýkoli elektromobil. Jednak kvůli značce garantující spolehlivost, jednak kvůli absenci velké baterie. Ostatně, jak to vidíte vy?