Filip Turek uháněl přes 200 km/h. Ztratí řidičák? Nejde o rychlost, skutečný problém leží úplně jinde

Takovou smršť kritiky, jaká se snesla na hlavu Filipa Turka, asi nečekal ani on sám. Hlavní problém této kauzy ale není 200 km/h za volantem luxusního Mercedesu.

i Zdroj fotografie: Filip Turek
                   

Několik dní žijí česká média kauzou europoslance Filipa Turka, který na svůj instagramový účet umístil fotografii, jak jednou rukou řídí svůj Mercedes řady W140, přičemž druhou rukou fotografuje jeho palubní desku a rychloměr. Na němž se skví hodnota přes 200 km/h. Médiím nedalo velkou práci zjistit, kde přesně je fotografie pořízená. Nechci se ale přidávat k táboru lynčujících novinářů, ctím zásadu, že do toho, kdo je momentálně dole, se již nekope. Zajímá mne to celé z trochu jiného hlediska. Vysvětlím záhy, nenechte se prosit.

Jet 200 km/h s V12 „Mamutem“ není zas taková divočina

Celý příběh má totiž několik rovin, přičemž ta, že někdo jede po dálnici 200 kilometrů za hodinu, není paradoxně ta nejdůležitější. Filip Turek nepochybně řídit umí, jeho auta jsou také nepochybně v dobrém technickém stavu a konkrétně v tomto případě je rychlost přes 200 km/h pro „Mamuta“ s dvanáctiválcem, legendární řadu W140 600 SEL, něčím zcela přirozeným. Přesně pro tyto účely byl ostatně německý Überwagen stvořen: Aby dokázal jet rychle a s plným komfortem napříč Evropou.

Našel se skutečný unikát. Mercedes S-Class z 90. let s minimálním nájezdem

A že to opravdu umí, o tom není pochyb. Jezdil jsem chvíli s „o level“ menší motorizací, s osmiválcovou S500, a na ten fantastický a přitom nenucený zátah, s jakým auto reagovalo na každé sešlápnutí plynu, vzpomínám dodnes. Není divu, že W140 si tak oblíbila mj. ruská podnikatelská elita. Technická dokonalost výkvětu německé techniky ale asi není tím hlavní aspektem celého příběhu s fotografií Filipa Turka. Mnohem důležitější jsou myslím tři další skutečnosti, z celého toho vyplývající:

Obdivovatelé Filipa Turka riskují minimálně 2x více: zkušenostmi i technikou

Poprvé, oblíbenost čestného prezidenta hnutí Motoristé sobě s sebou přináší i desítky a stovky tisíc sledujících na sociálních sítí. Z nichž mnozí (zejména mladí) se pochopitelně snaží svému „guruovi“ přiblížit. Unikátní AM Lagondu jako Filip Turek v garáži asi nikdy mít nebudou a Jaguar E-type jim taky asi nikdy nebude říkat pane, tak aspoň svoji „ovci v metle a v čipu“ dostanou na 220 km/h. Na D1 směrem na Ostravu. A natočí to a postnou. To mi přijde jako větší problém než celá W140 v rukou Filipa Turka.

iZdroj fotografie: Aston Martin

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

Podruhé, europoslanec (jakkoli již mnozí stihli tento post dokonale zdiskreditovat) by podle mého soudu měl jít příkladem i v jiných oblastech než jen prezentováním své činnosti v Bruselu či Štrasburku. Nejde o Sněmovnu lordů a nečekám distingované chování na úrovni britského gentlemana (jakkoli by prezidentu českého Jaguar Clubu více než slušelo), ale vrcholný evropský politik by snad nemusel postovat maximálku ve svých autech a nabádat tak (byť nepřímo) k napodobování ostatní.

Europoslanec na Nürburgringu? A proč ne. Šéf Toyoty dělá to samé

iZdroj fotografie: Toyota

A do třetice: kovaný petrolhead formátu Filipa Turka by snad měl vědět, kde se dá legálně otisknout pedál plynu do koberečku. A on to taky nepochybně ví. Nicméně, pro jistotu, pokud se k němu tento text dostane: Rád ze svého zaplatím několik okruhů na Severní smyčce, auto v redakci osázíme posledními modely GoPro a na naši kameru dám ten nejlepší objektiv. A pojďme udělat opravdu skvělé video, hodné závodnické historie Filipa Turka a jeho současného postavení. V závodnické kombinéze, v přilbě a na plný plyn.

I s jeho komentářem během jízdy a zopakováním pravidel pro bezpečnou rychlou jízdy. Bude to myslím výrazně lepší, než 200 km/h s Mercedesem, v saku a s jednou rukou na volantu. Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články