Nová automobilka XPENG útočí na Škodu. Ceny? Směšně nízké. Kvalita? Prvotřídní. Koncern VW to může zabalit

Další z čínských gigantů právě vstupuje do Evropy. A rovnou se třemi modely, které krom výkonných motorů, pohonu všech kol a komfortních interiérů zaujmou i cenami.

i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: XPENG
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Klasik by možná napsal, že takovou invazi čínských značek do Evropy bylo možné očekávat. Nevím, jestli jsem zrovna já tím správným příkladem „klasika“, co však vím poměrně spolehlivě, je to, že si k tomu hodně pomohla sama Evropa. Respektive její „vláda“ v podobě Evropské komise. Která, hnána až fanatickým zájmem o ekologii, tak trochu přehlédla, že tady už nejde jen o ekologii. Nýbrž o samotné přežití. Čína před branami? Ne, již dávno za nimi. Pojďme se na novinky podívat společně.

Čínské SUV zkopírovalo design Audi, kvalitu Mercedesu a cenu Škody. Je to úspěch, Češi už na něj stojí fronty

Čínské automobilky nakonec dorazí (téměř) všechny

K již na starém kontinentě dávno zabydleným značkám, mezi které patří (i u nás bez problémů dostupné) MG, Dongfeng nebo třeba Geely, tak přibyl další z velkých hráčů, jímž je čínský XPENG. A protože vstupuje do velmi konkurenčního prostředí, neponechali „soudruzi“ opravdu moc náhodě. Ne jeden, ne dva, ale nabídnou hned tři modely současně jako jakýsi „předvoj“ a ukázku toho, jak umíme stavět auta. Při pohledu do galerie k tomuto článku mi dáte myslím za pravdu, že umějí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejlevnější model s výkonem 476 koní

A i výběr je celkem zajímavý. Posuďte sami: Jako první tu máme XPENG G6. Ten startuje coby nejlevnější model v počáteční nabídce. Jde o 4,7 metru dlouhé SUV kupé, které někomu může připomínat Teslu Model Y (a nebude daleko od pravdy). Podobné vozy má ostatně i Renault v modelu Arkana nebo náš Enyaq ve verzi kupé. Debutant vyniká bohatou výbavou a dlouhým rozvorem (téměř 2,9 m), což se promítá do prostorného interiéru. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje od 571 do 1 374 l.

V Evropě bude XPENG G6 dostupný ve verzi o výkonu 476 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 4,1 sekundy. dojezd přitom činí 570 km. Ano, XPENG G6 je elektromobil, pochopitelně. Čekal snad někdo něco jiného? A cena? V Německu stojí XPENG G6 AWD Performance od 51 600 eur, což je přibližně 1 290 000 korun. A tedy citelně levněji než třeba srovnatelný Enyaq. Ten končí na 1 419 000 korun, ovšem s výrazně slabším motorem (286 koní).

Sedan XPENG P7 coby stylový „sedan/kupé“

Dalším v nabídce je XPENG P7, který výrobce popisuje jako sedan, ale stylově se blíží spíše čtyřdveřovému kupé. Štíhlá karoserie je dlouhá 4,9 m a má rozvor téměř 3 m – to jsou rozměry ze světa Škody Superb, až na ten rozvor, pochopitelně. Zavazadlový prostor nabízí objem 440 do 915 l. S pohonem všech kol a výkonem 473 koní je XPENG P7 AWD Performance na „stovce“ za stejných 4,1 sekundy, s dojezdem 576 km. V Německu je k mání za 58 600 eur, čili zhruba 1 465 000 korun.

Nový XPENG G9 je téměř 5 metrů dlouhé SUV

Vrcholem nabídky pak je XPENG G9, téměř 5 metrů dlouhé SUV vyšší třídy, které by mělo konkurovat takovým gigantům, jako jsou Mercedes EQE SUV nebo BMW iX. Vůz je mimo jiné vybaven baterií, kterou lze dobíjet výkonem 480 kW. A nabíjení od 10 do 80 procent pak trvá jen 15 minut. S tím, že za 5 minut můžete získat dojezd až 100 km. XPENG tvrdí, že se jeho SUV nabíjí rychleji než jiné špičkové elektromobily. Cena? Tady už jsme poněkud jinde. V Německu stojí XPENG G9 AWD Performance od 71 600 eur, tedy přibližně 1 790 000 korun.

Všechny tři vozy pak dokazují jediné: Čína je ve výrobě elektromobilů zcela jinde než zbytek světa. A Evropě bude trvat zřejmě delší čas, než se dostane na stejnou úroveň. Pokud se to tedy vůbec podaří. Ostatně, jak to vidíte vy? Máme pořád šanci dohnat Čínu v elektromobilech, nebo se máme raději zaměřit na precizování toho, co umí Evropa nejlépe: spalovací motory?

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
Zdroj: XPENG
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články