Nová Toyota v showroomu: Tahle kočička bude hitem. Spotřeba 3,8 l/100 km je tvrdá konkurence pro Škodu

Nová hybridní pohonná jednotka pod kapotou malé Toyoty potěší všechny, kterým se původních 116 koní zdálo málo. Jako bonus přidává dvě nové barvy a lepší výbavu.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Některé modely Toyoty mají vpravdě zajímavý vývoj v průběhu času, zejména pokud si pamatujete jejich úplně první, dalo by se říci premiérové generace. A protože se autům a všemu kolem nich věnuji již několik desítek let, mnoho kdysi zcela nových modelů si pamatuji právě již od jejich „zrození“ a zařazení do nabídky největšího světového výrobce. A místy je to příběh opravdu nad jiné zajímavý. S tím, že dnešní modely často konkurují vozům, o nichž by to kdysi nikoho ani nenapadlo. Příklad? Pojďme se na jednu novinku podívat společně.

Opravdu jsme ztloustli, že potřebujeme stále větší a větší auta?

Začnu ale drobnou oklikou. Nevím, kdo z vás si ještě vybavíte první RAV4. Bylo to designově velice zajímavé, přitom však stále velmi kompaktní vozidlo, speciálně v třídveřové karoserie až roztomile drobné. Přesto s velmi schopným podvozkem a pohonem 4×4 – zkrátka Toyota se vším všudy. A teď posuňte hodiny zhruba o třicet let dopředu. Do dnešních dnů. A postavte aktuální RAV4 vedle této první generace. Budete mít opravdu problém sami sebe přesvědčit, že jde o stejnou modelovou řadu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Toyota RAV4 se představí v listopadu jako plug-in hybrid. Má lákat především na výkon

Co naplat. Auta nám před očima doslova „bobtnají“ a zůstává otázkou, jestli opravdu všichni tolik tloustneme a potřebujeme o tolik víc místa kolem sebe, nebo jsou dnešní vozy opravdu o tolik robustněji zkonstruované a o tolik víc předimenzované, že zkrátka musí být adekvátně větší. Anebo se nám zkrátka jen líbí rovnice „větší = lepší“. Osobně se momentálně zříkám hlasování. Velmi dobře je to ale vidět i na další Toyotě: malém Yarisu.

Yaris postupem let zcela dospěl. A vyrostl

I ten byl v první generaci spíše minivozítkem, ideálním pro dva a většinou jen do města, jakkoli se s ním samozřejmě dalo cestovat na jakoukoli vzdálenost. Moderní VVT-i motory pod kapotou zajišťovaly dostatečný výkon (na tak malé a lehké auto byl i litrový objem bez přeplňování dostatečný), kompaktní rozměry pak ideální parkování v přeplněných centrech měst. Dnes? Na pozici „mrňouse“ nastoupilo u Toyoty Aygo a z Yarise se v průběhu desítek let stal plnohodnotný kompakt.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota Yaris byla prvním vozem, která prošla testy Euro NCAP podle nových pravidel

Který bez problémů konkuruje třeba naší Fabii, která stála vždy tak trochu mezi třídami: velikostí a vnitřním prostorem spíše k té kompaktní, cenou (alespoň v základních konfiguracích) naopak spíše k třídě mini vozů. Yaris dnes dělá de facto to samé. Pro rok 2025 pak přichází s nabídkou silnější hybridní motorizace, kdy dosavadní kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru o celkovém výkonu 116 koní doplňuje nová jednotka o výkonu 130 koní.

Nový motor s výrazně lepší dynamikou

A i když by se mohlo zdát, že jde „jen“ o 16 koní, Yaris Hybrid 130 je jednoznačně dynamičtější. To je výsledkem přepracované řídicí jednotky, stejně jako výkonnější elektrické části. Nejlépe je to vidět na nárůstu točivého momentu, a to celých 30 procent. V číslech? Namísto 141 Nm je tady velmi solidních 185 Nm. Lepší vstřikování přineslo nejen rychlejší akceleraci, ale také lepší pružnost vozu, což výrazně usnadňuje předjíždění. Opět v číslech: z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy – což je o půl sekundy rychleji než starší motor o výkonu 116 k. Zrychlení z 80 na 120 km/h trvá 7,5 sekundy místo 8,1 sekundy.

Toyota C-HR je výkonnější. Hybridní pohon nabídne 184 koní

Navíc se zlepšilo využití elektropohonu v městském provozu, který je přirozeným „revírem“ hybridu. Což se následně projeví v nízké spotřebě paliva – 130koňová Toyota prý spotřebuje 4,2 litru benzinu na 100 km (slabší verze umí jezdit dokonce za 3,8 litru). Výsledek doplňuje nový systém Predictive State of Charge Control (známý z Lexusu NX), který pomocí navigačních dat při jízdě z kopce nebo v dopravní zácpě přizpůsobuje nabití baterie trase nebo hustotě provozu.

iZdroj fotografie: Toyota

Lepší je u nového modelového roku i výbava, zahrnující systém Toyota Smart Connect. Hlasové ovládání ovládá klimatizaci a mnoho dalších funkcí. Stačí říct „Hey Toyota“ a umělá inteligence plní přání řidiče nebo spolujezdce na předním sedadle a například naplánuje trasu, upraví teplotu nebo rozpozná, odkud přišel povel „otevři okno“ a podle toho zareaguje stažením levého nebo pravého okna předních dveří. U malého kompaktu? Obdivuhodné. Potěší i dvě nové barvy: opálová zelená v kombinaci s černou střechou a „šedá břidlicová“, určená speciálně pro verzi GR Sport.

Konkurence pro Fabii? Nebo díky hybridu třída sama pro sebe?

Suma sumárum: z malého a relativně jednoduchého auta, kterým první generace Yarisu byla, se stal sofistikovaný dopravní prostředek, výkonný stejně jako úsporný. A ve všech směrech zcela moderní. U nás je silnější motorizace dostupná až s výbavou Executive, což se žel odráží na ceně: od 679 000 korun. Slabší motorizace je ale k mání již od 549 000 korun. A tedy velmi blízko naší Fabii, která s motorem 1,0 TSI o výkonu stejných 115 koní překročí půl milionu korun poměrně velmi snadno.

Zbytek je již na vás. Klasiku a osvědčenou konstrukci v podobě Škody Fabia, nebo sofistikovaný pohon a prověřenou spolehlivost Toyoty?

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
Zdroj: Toyota CZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články