Čínská auta koupíte za haléře, ale za provoz platíte zlatem? Spočítali jsme, kolik stojí život s populárními SUV v Česku

Čínská SUV sice lákají na nízkou pořizovací cenu, ale kolik stojí jejich provoz? Zjistili jsme, zda vás život s nimi opravdu vyjde tak draho, jak někteří straší.

i Zdroj fotografie: Jaecco
                   

Automobilky jako Jaecoo, Omoda, MG či Seres lákají na bohatou výbavu za atraktivní ceny. Skeptici ale varují: „Ono se to levně koupí, ale draze udržuje.“ Mají snad tyhle vozy schovaného draka ve svém servisním ceníku? Podíváme se s lehkou ironií na konkrétní náklady údržby, hlavně na brzdové destičky a jejich výměnu v autorizovaném servisu (ASO) vs. nezávislém servisu. Za redakci AutoŽivě přiložíme i čísla v korunách a zjistíme, zda jsou provozní náklady skutečně tak vysoké, jak se někdy povídá – nebo zda jde o planý poplach.

Nové čínské značky zaplavují český trh

Značky Omoda a Jaecoo vznikly teprve nedávno (v roce 2023) jako dceřiné brandy čínské automobilky Chery, zaměřené přímo na exportní trhy. První model Jaecoo (J7, u nás označovaný jako Jaecoo 7) vychází z osvědčeného SUV prodávaného v Číně pod značkou Chery. Tito nováčci vstoupili v roce 2024 i do evropských zemí – například do Polska a dalších trhů – a chystají se (nebo již začali) prodávat také v Česku. Logicky se tedy nabízí otázka, jak jsou na tom jejich servisní náklady.

Škoda je pasé, ať žije Jaecoo? Češi vykoupili 300 aut za 17 minut. Čínské SUV je adept národního oblíbence

MG už je známější jméno: jde o tradiční britskou značku, kterou však dnes vlastní čínský koncern SAIC. SUV modely MG (např. ZS nebo větší HS) si již našly cestu k českým zákazníkům, a to s lákavou 7letou zárukou. No a Seres? To je další čínský hráč, zaměřený hlavně na elektrická SUV. Značku Seres vlastní automobilka Seres Group (dříve Sokon) a v Evropě nabízela třeba elektromodel Seres 3.

Všechny tyto vozy spojuje asijský původ a nutnost vybudovat si pověst na našem trhu. Často se spekuluje, zda si výrobci nevykompenzují nízkou cenu auta drahým servisem a díly. Pojďme tuto domněnku prověřit na konkrétní položce – brzdových destičkách.

Brzdové destičky pod lupou: autorizovaný vs. nezávislý servis

Brzdové destičky patří mezi běžné opotřebitelné díly. U každého auta je dříve či později čeká výměna – obvykle po desítkách tisíc kilometrů, podle stylu jízdy. Cena se skládá ze dvou položek: cena samotných destiček a cena práce za jejich výměnu. A tady právě může nastat rozdíl, jestliže se vydáte do autorizovaného servisu (ASO) značky, nebo k nezávislému mechanikovi.

  • Autorizovaný servis (ASO): Používá originální díly od výrobce. Cena dílu bývá vyšší kvůli marži importéra a „znaku na krabici“. Hodinová sazba práce v autorizáku je také vyšší. Na druhou stranu máte jistotu, že díl přesně sedí a zachováte plnou záruku.
  • Nezávislý servis / aftermarket: Použije buď alternativní (neoriginální) destičky od renomovaných výrobců (TRW, Brembo, ATE apod.), nebo dokonce může sehnat originál levněji z druhovýroby. Práce bývá levnější. Rizikem je, že nekvalitní laciné destičky mohou hůře brzdit nebo pískat – je tedy vhodné volit osvědčené značky. Z hlediska záruky platí, že v EU výrobce nemůže odmítnout uznat záruku jen kvůli servisu mimo síť, pokud byl dodržen správný postup a použity kvalitativně rovnocenné díly. V praxi ale může být spor s importérem nepříjemný, takže to mnoho majitelů raději neriskuje.

Podvody automechaniků jsou v Česku morem. Člověk z oboru nám popsal zákulisní praktiky

Klíčová otázka tedy zní: O kolik vyjdou originální destičky a jejich výměna dráž než alternativní řešení? Podívejme se na to u konkrétních modelů, které jsme v redakci AutoŽivě srovnali.

Příklady cen: kolik stojí brzdové destičky a výměna?

Níže uvádíme orientační ceny předních brzdových destiček (1 sada na nápravu) pro vybraná čínská SUV. Uvádíme cenu originálních destiček a práce v autorizovaném servisu a srovnání s neoriginálními destičkami v nezávislém servisu. Ceny redakce AutoŽivě sesbírala z dostupných zdrojů (v ČR či po přepočtu ze zahraničí) a uvádíme je v Kč s DPH:

Značka (Model)Originální destičky (Kč)Práce v ASO (Kč)Alternativní destičky (Kč)Práce mimo ASO (Kč)Poznámka (odhady celkem)
Jaecoo 7 (J7)~2 700 Kč~800 Kč(zatím omezeně) ~1 800 Kč~600 KčCelkem ASO ~3 500 Kč vs alt. ~2 400 Kč
Omoda 5 (C5)~2 500 Kč~800 Kč(zatím omezeně) ~1 600 Kč~600 KčCelkem ASO ~3 300 Kč vs alt. ~2 200 Kč
MG (HS)~2 200 Kč~1 000 Kč~1 500 Kč~700 KčCelkem ASO ~3 200 Kč vs alt. ~2 200 Kč
Seres 3 (EV)~2 500 Kč~900 Kč(těžko dostupné) ~2 000 Kč~700 KčCelkem ASO ~3 400 Kč vs alt. ~2 700 Kč

Poznámky k tabulce: Jedná se o odhady pro přední nápravu. U Jaecoo 7 a Omoda 5 jsme vycházeli z cen v Polsku – originální destičky kolem 500–550 zł (cca 2 700 Kč) a práce cca 150 zł (800 Kč). Aftermarket pro tyto nové modely zatím není moc k mání, ale obdobné rozměrově kompatibilní destičky (sdílené např. s jinými modely Chery) vycházejí kolem 1 800 Kč. MG HS už má na trhu více alternativ – originální destičky stojí cca 2 000 – 2 500 Kč (MG má snahu držet ceny servisu relativně nízko) a neoriginální např. od Delphi seženete kolem 1 500 Kč. Seres 3 jako elektromobil využívá rekuperaci, takže brzdové obložení tolik netrpí, ovšem pokud je třeba výměna, jste odkázáni na značkový servis nebo dovoz dílu z ciziny. Proto i v našem srovnání je rozdíl mezi ASO a nezávislým řešením u Seres menší – díly prostě nejsou volně dostupné, takže ani aftermarket není výrazně levnější.

Čínské SUV za pár korun se dostalo na náš trh a zostudilo Mercedes G63 AMG. Pološílený Kubrt porušil tabu a postavil obě auta proti sobě

Z tabulky je patrné, že autorizované servisy mají ceny vyšší – zhruba o 40–60 % v tomto příkladu. Například u Jaecoo 7 může majitel v ASO nechat za výměnu předních destiček kolem 3 500 Kč, zatímco šikovný mechanik s alternativním dílem by to mohl zvládnout za ~2 400 Kč. Rozdíl okolo jednoho tisíce korun už stojí za zvážení. Podobné to je i u Omody 5 či MG. U MG HS vychází originální destičky s prací asi na 3 200 Kč, zatímco neoriginál kolem 2 200 Kč – i tady se dá ušetřit zhruba třetina nákladů.

Je ovšem fér dodat, že podobné rozdíly najdeme i u zavedených značek. Například u běžného evropského SUV (Škoda, Hyundai apod.) se cena předních destiček v ASO pohybuje kolem 3–4 tisíc včetně práce, zatímco v neznačkovém servisu můžete být na polovině. Čínská auta tedy nejsou výjimkou – spíše záleží na konkrétní značce, jak moc si cení originálních dílů.

Další postřehy: záruka a dostupnost dílů

Provoz čínských SUV provází i otázka záruky a dostupnosti dílů. Například MG láká na 7letou záruku, ovšem podmínkou je pravidelný servis v souladu s plány výrobce (což v praxi znamená chodit do autorizáku nebo prokazatelně plnit úkony podle předpisu). U Omody a Jaecoo se dá očekávat záruka kolem 5 let (to bývá standard u nových značek pro Evropu, aby získaly důvěru). Seres nabízel na elektrovozy záruku 5 let na vůz a 8 let na baterii. Pokud byste chtěli ušetřit a měnit díly mimo síť, výrobce vám sice podle legislativy nemůže automaticky záruku sebrat, ale museli byste se v případě problému domáhat svého práva – a to je boj na dlouhé lokte. Proto mnozí raději platí vyšší ceny v autorizovaném servisu po dobu záruky a teprve poté hledají levnější cesty.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

S dostupností náhradních dílů to u čínských nováčků není tak černé, jak by se mohlo zdát. Importéři se poučili z minulosti a většinou si zřizují evropské sklady běžných dílů. Brzdové destičky, filtry, oleje – to vše by mělo být rychle po ruce. Horší to může být s méně obvyklými nebo velkými díly. Pokud např. ťuknete Jaecoo a rozbijete specifický díl karoserie, je možné, že se na díl bude čekat týdny, než dorazí z Číny na objednávku. U etablovaných značek typu Škoda dostanete nárazník klidně druhý den; u Omody či Seres může být logistika pomalejší. Naštěstí například mechanické díly u Jaecoo/Omoda často pasují z modelů Chery (jejich mateřské verze), takže šikovný servis si umí poradit – např. dočasně objednat díl přes zahraniční dodavatele.

Jsou náklady v praxi opravdu tak vysoké?

A teď k zásadní otázce: Potvrdily se obavy, že provoz čínských SUV citelněji zabolí peněženku? Popravdě – ani ne. Ano, originální díly v autorizovaném servisu mohou být dražší, ale to platí pro většinu značek, nejen čínských. Rozdíl mezi cenou originálních brzdových destiček a dostupných alternativ je u Jaecoo, Omody či MG srovnatelný s rozdíly u evropských vozů. Čínské automobilky zatím neaplikují žádnou „zákaznickou daň“ navíc, spíše se drží běžných cenových úrovní. V našem příkladu vychází výměna destiček v autorizáku na cca tři až tři a půl tisíce korun, což není nic šokujícího – podobné částky zaplatíte i u konkurence.

Samozřejmě, je tu menší trh s alternativními díly – u úplně nové značky nemusí být hned k dostání destičky od všech výrobců, a tak výběr může být omezený. To se ale s rostoucím počtem vozů rychle zlepší, jakmile si aftermarket výrobci uvědomí poptávku. Například MG už má v nabídce destičky od několika výrobců a ceny tomu odpovídají. U Jaecoo/Omoda si možná rok dva počkáme, ale protože technika vychází z mainstreamových modelů Chery, dá se čekat, že díly budou kompatibilní a časem zlevní.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Co se provozních nákladů týče obecně (nejen brzd): Čínská SUV obvykle nevyžadují nic neobvyklého. Intervaly servisních prohlídek bývají roční (nebo cca 10–15 tis. km) – tedy podobné jako u jiných nových aut. Ceny olejů, filtrů apod. jsou v normě. Snad jen u některých plug-in hybridů či elektroaut může cena povinného servisu překvapit (např. výměny chladicí kapaliny baterie atd.), ale to není specifikum čínských značek, spíše technologií.

Verdikt? Čínská SUV vás na servisu nezruinují víc než srovnatelné vozy jiných značek. Pokud se budete držet autorizovaných servisů, připravte se na standardní výdaje jako u konkurence. Jestliže po skončení záruky (nebo i během ní, jste-li odvážní) zvolíte nezávislý servis a alternativní díly, můžete stejně jako u jiných aut ušetřit desítky procent. Zprávy o „astronomických“ cenách náhradních dílů se ukazují být spíš zveličené. Ano, díly nejsou lidové, ale žádné drastické odchylky směrem nahoru jsme nenašli. Důležitější bude, jak se značkám podaří zajistit plynulé dodávky dílů a kvalitní servisní zázemí. Pokud zvládnou i tuto stránku (a vše nasvědčuje, že se snaží), pak se není třeba provozních nákladů čínských SUV přehnaně bát.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články