Změna paliva na čerpacích stanicích v Česku: Řidiči těchto aut musí nově dávat pozor, co tankují

Pokud jste nedávno tankovali, asi jste si všimli nových označení u stojanů – místo tradiční E5 se objevil benzín Natural 95 označený jako E10. Ano, změna, které jsme se trochu báli, už dorazila i do Česka.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Na rovinu: E10 znamená vyšší podíl biosložky, konkrétně až 10 % etanolu. Důvod? Evropské emisní normy a snižování CO₂. Hezká myšlenka, ale pro některá auta to není úplně šťastná zpráva. Většina vozů vyrobených po roce 2005 nemá s E10 problém. Novější motory jsou z výroby připraveny, takže klidně tankujte dál bez obav. Jiná situace ale nastává u starších automobilů, veteránů, motorek nebo třeba sekaček. U nich může etanol způsobit korozi, narušit pryžová těsnění a zanést palivový systém.

Jak zjistím, zda mé auto zvládá E10?

Jak tedy poznat, jestli je vaše auto v pohodě? Obecně platí pravidlo: auta vyrobená od roku 2005 dál zvládají E10 v klidu. Pro starší vozy doporučuji raději přejít na prémiový benzín s nižším obsahem biosložky (E5), který na pumpách zůstává v podobě benzinu s oktanovým číslem 98 nebo 100. Ano, stojí o něco víc, ale oprava palivového systému také není za hubičku. Další možností jsou aditiva, ale osobně bych s nimi moc neexperimentoval – prémiovka je zkrátka jistější volba.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Zajímavé srovnání nabízí situace v Polsku, kde k přechodu na E10 přistoupili úplně stejně jako my, jen s o něco větším humbukem. A i tam řidiči řeší stejné dilema – levnější, ale méně přátelský E10, nebo dražší prémiovku.

Proč se změna na E10 odehrává právě nyní?

Pokud vás zajímá, proč se to celé děje zrovna teď, odpověď hledejte v evropských předpisech. EU tlačí na všechny členské státy, aby snižovaly emise z dopravy. Benzin E10 je jednou z nejrychlejších a nejsnáze realizovatelných cest. Z ekologického pohledu jde o malý krok kupředu, nicméně kritici upozorňují, že kvůli biosložce mohou naopak některá starší auta začít produkovat více škodlivin, protože motor nebude pracovat optimálně.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A co říkají odborníci? Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) přechod na E10 sníží emise CO₂ v dopravě zhruba o 0,7 % ročně. Žádná revoluce, ale když se sečtou všechny drobné úspory, efekt může být znatelnější.

Co tedy „zítra“ tankovat?

Závěr je jasný: jezdíte moderním autem? Pak se nic nemění, dál tankujete devadesátpětku a máte klid. Vlastníte starší stroj, motorku nebo sekačku? Raději sáhněte po prémiovém palivu. Vaše auto vám poděkuje a vy ušetříte nervy i peněženku. A vy se pak můžete v klidu věnovat řízení bez obav, že vás nové palivo nechá stát u krajnice.

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články