Další šok pro německý autoprůmysl. Významný dodavatel Volkswagenu zkrachoval a skoro 600 lidí může přijít o práci.
Firma Bohai Trimet, známý výrobce kovových dílů pro automobilky, čelí vážným finančním problémům. Po téměř čtyřech dekádách existence nyní hrozí definitivní konec. Hlavním viníkem je dramatický pokles zakázek od Volkswagenu, který se sám potýká s velkými ekonomickými problémy.
Volkswagen v krizi, dodavatelé v pasti
Společnost založená v roce 1985 v německém Harzgerode vyráběla karosářské díly a části převodovek pro automobilky jako Volkswagen či Mercedes-Benz. Poté, co ji převzal čínský investor Bohai Automotive Systems, se situace začala postupně zhoršovat. Číňané teď oznámili, že ztráty firmy dál financovat nebudou.
Hlavním důvodem krachu je extrémní závislost na Volkswagenu. Automobilový gigant kvůli přechodu na elektromobilitu a poklesu poptávky omezil zakázky. Společnost navíc tvrdě zasáhly vysoké ceny energií a materiálů, což její situaci ještě zkomplikovalo.
Tři měsíce na záchranu, naděje na obzoru?
Firma má nyní zhruba tři měsíce na nalezení nového investora nebo reorganizaci. Pokud se to nepodaří, hrozí 580 zaměstnancům ztráta práce. Město Harzgerode, kde firma působí, je touto situací výrazně zasaženo, protože jde o největšího zaměstnavatele v regionu.
Existují však i pozitivní zprávy, Volkswagen údajně projevil zájem o pokračování spolupráce. Pokud by se našel nový investor, výroba by mohla pokračovat a stovky lidí by si udržely práci.
Německo na kolenou? Bohai Trimet není jediný
Bohai Trimet není první ani poslední případ. Nedávno zkrachovala také firma Boryszew Kunststofftechnik (BKD), výrobce plastových komponentů pro automobilky. Podobné problémy mají i další dodavatelé jako Schlote nebo Flabeg. Německý automobilový průmysl zjevně prochází hlubokou krizí.
Nám Čechům to možná připomíná situaci automobilky Škoda Auto na začátku 90. let, kdy byla téměř na dně. Zachránil ji právě vstup Volkswagenu. Podobné osudy zažily i další evropské automobilky jako Saab, Rover nebo Opel.
Co přesně způsobilo krizi u Volkswagenu?
Volkswagen, jako největší evropská automobilka, čelí obrovskému tlaku kvůli přísnějším emisním normám a přechodu k elektromobilitě. Tento přechod znamená nejen miliardové investice, ale také nejistou budoucnost pro některé tradiční dodavatele. Výroba elektromobilů totiž vyžaduje zcela odlišné komponenty než tradiční spalovací motory. Kvůli tomu se musí dodavatelé rychle přizpůsobovat nebo riskují ztrátu zakázek.
Dalším velkým problémem je energetická krize, která tvrdě dopadla na průmyslové firmy napříč Evropou. Bohai Trimet a další němečtí dodavatelé jsou závislí na cenově dostupné energii. Zvýšené náklady na elektřinu a plyn dramaticky snižují jejich konkurenceschopnost a zvyšují náklady, které nelze jednoduše přenést na automobilky.
Čína ustupuje z Evropy?
Zajímavým aspektem krachu Bohai Trimet je odstoupení čínského investora. V minulosti čínské firmy aktivně skupovaly evropské automobilové podniky. Nyní však mnoho z těchto investorů ustupuje kvůli ekonomickým problémům doma v Číně. Tento krok by mohl signalizovat širší trend, který by mohl mít dopady i na další evropské průmyslové podniky s čínskými vlastníky.
Historie ukazuje, že silný investor může být klíčem k záchraně firmy v krizi. Škoda Auto je klasický příklad, jak může vstup strategického partnera otočit situaci o 180 stupňů. Podobné příklady jsou známé i z Německa – Opel, který se dokázal vzchopit díky akvizici skupinou PSA, nebo BMW, jež zvládlo krizi díky správné strategii a včasným investicím do elektromobility.
Budoucnost Bohai Trimet je zatím nejistá. Klíčové bude rychlé nalezení nového investora. Všichni teď drží palce, aby se čtyřicetiletá historie této společnosti neuzavřela definitivně.