Čínská auta – laciné šmejdy, nebo hrozba pro zavedené značky?

                   

Když americká poradenská společnost pro automobilový průmysl zahájila v roce 2000 své průzkumy kvality v Číně, rozdíl mezi zahraničními a domácími značkami byl velký. Čínské automobily, měřené v závadách na 100 vozidel, dosáhly v roce 2000 čísla 834 – více než osm závad na vozidlo, což je dvojnásobek mezinárodního průměru. Avšak výsledek průzkumu z roku 2017 však ukázal, že čínské značky dosahují průměru 1,12 závad na vozidlo – což je jen o 13 procent více než průměr, včetně automobilů prodávaných v Číně globálními korporáty.

Číňané jsou největší světoví výrobci automobilů, v loňském roce vyrobili 30 procent všech osobních a užitkových vozidel. Ale zatím nedokázali rozvinout vlastní konkurenceschopný automobilový průmysl, který by mohl soupeřit se zahraničními značkami, které v Číně většinou zakládají společné podniky a produkují asi 60 procent z každoročních 24 milionů osobních automobilů. Ale to se může změnit.

Jacob George, viceprezident JD Power pro Asia a Oceánii, uvedl, že rozdíl v kvalitě mezi zahraničními a domácími výrobci automobilů v Číně „dramaticky“ klesl v důsledku zlepšení kvality Číňany, ale počáteční odhady, že roce 2018 celosvětový průměr doženou, se zdají být předčasné. „Když jste se zlepšili, je těžší držet úroveň růstu kvality“ řekl, a dodal, že k srovnání dojde v roce 2020.

Toto zlepšení kvality probíhá na pozadí velkých plánů pro export čínských značek, jako jsou Geely, GAC Trumpchi a Great Wall, které oznámily plány expandovat na evropské a americké trhy.

GAC Trumpchi obsadila v průzkumu z roku 2017 první místo mezi čínskými značkami a překonala zahraniční společné podniky jako SAIC Volkswagen a FAW Toyota. Nicméně skóre získané značkami Geely a Great Wall bylo zklamáním – obě skončily pod průměrem, ačkoli JD Power odmítl zveřejnit přesné hodnocení.

„Žádné společnosti nedoporučujeme výsledky zveřejňovat, pokud nejsou v prvním nebo v druhém kvartilu,“ řekl pan George. Ani Geely, ani Great Wall neodpověděly na žádost o komentář.

Michael Dunne, poradce v automobilovém průmyslu v Hongkongu a autor knihy Amerických kola, čínské silnice, uvedl, že zlepšení kvality některých značek v Číně bylo „začátkem konce Detroitu v Číně“. Prohlásil, že některé čínské továrny, jako například továrna Šanghaj-GM, která vyrábí Buick Envision, již mají vyšší interní standardy kvality než některé fabriky GM v USA.

Dodal, že zvýšení kvality způsobilo změnu vztahů mezi zahraničními a domácími výrobci automobilů – dříve čínští výrobci měli větší příjmy z prodeje vozů zahraničních partnerů, s nimiž vedli společné projekty a jevili jen malý zájem o vývoji svých vlastních aut. To se změnilo, prohlásil.

„Předtím byla logika taková:“ Proč investovat miliardy do vývoje úplně nového čínského produktu, když můžete mít tučné zisky rovnou – stačí prodávat Buicky? “

„Ale teď už přemýšlejí jinak:“ Proč tvrdě pracovat prodávat Chevrolety, když můžu nabídnout vlastní značku a mít 100 % zisku?“

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články