4 důvody, proč v letní sezóně nejezdit na zimních pneumatikách

                   

ZIMNÍ PNEUMATIKY SE V TEPLÉM POČASÍ OPOTŘEBUJÍ RYCHLEJI

Zimní pneumatiky jsou vyrobené z měkčí pryžové směsi, která má za úkol zajistit nejlepší přilnavost i při sněhu a námraze. Letní gumy se vyrábějí z tvrdší směsi, která si své vlastnosti uchovává i v teplejším počasí. Teplo dává zimním pneumatikám opravdu zabrat, proto jsou určeny pro použití při teplotách +7 °C Zimní pneumatiky se na horké vozovce opotřebovávají mnohem rychleji než by byla očekávaná životnost pneumatik. Vzhledem k tomu, že jsou vyrobeny z měkčího materiálu, budou mít také tendenci opotřebovávat se při jízdě v horších podmínkách nerovnoměrně.

MÍSTO TOHO, ABYSTE UŠETŘILI, JEŠTĚ SI PŘIPLATÍTE

Vzhledem k tomu, že „zimáky“ typicky bývají dražší než zimní pneumatiky, jejich obutí na celý rok znamená, že si dražší sadu opotřebujete mnohem rychleji než by byla její očekávaná kilometrová životnost. Pořídit dvě sady pneumatik vyrobených pro aktuální jízdní podmínky a měnit je na přelomu sezóny je proto moudřejší. Na zimních pneumatikách také zaplatíte více za pohonné hmoty. Na horkém povrchu mají mnohem větší valivý odpor než pneumatiky určené do tepla. Tento vyšší valivý odpor znamená vyšší spotřebu – a vyšší částky u benzínek. Ani z ekologického hlediska to není příznivé, protože vyšší spotřeba znamená více výfukových plynů. Stejně jako u každé jiné investice, i pneumatik platí, že nejvíce ušetříte, když se snažíte získat co nejvíce z jejich užitné hodnoty. A jeden ze způsobů, jak to udělat, je používat je na to, k čemu jsou vyrobeny.

TRAKCE A OVLADATELNOST

Během teplého počasí je ovladatelnost vozu na zimních pneumatikách mnohem horší než na letních nebo celoročních pneumatikách. Představte si, že potřebujete provést nouzový manévr a vaše pneumatiky jsou měkké a jakoby rozplizlé. Řízení vozu nebude precizní tak, jak byste potřebovali ve chvíli, kdy se potřebujete v zatáčce vyhnout s pekařskou dodávkou. Pokud tedy v zimě jezdíte na zimních gumách (pravděpodobně ano) opravdu je potřeba nahradit je na jaře něčím, co se na vyšší teploty hodí lépe. Dalším důležitým faktorem je brzdná dráha, protože se zimními pneumatikami je dost delší jak suché, tak na mokré vozovce. A pak, když zase přijde zima, budete mít sjeté zimáky. Zimní pneumatiky budou mít po ježdění přes letní sezónu nerovnoměrné opotřebení ramen a nadměrné sjetí běhounu. Zimní pneumatiky s opotřebovanými bloky dezénu neposkytují tolik přilnavosti na ledu a zasněžených plochách. Bez hlubokého drážkování a neporušených trakčních vlastností vaše pneumatiky neprojedou jistě ani sněhem, břečkou a mokrem. Pokud jde o trakci, sjetý vzorek je v zimě ještě větší bezpečnostní riziko.

4 PŘEZOUVÁNÍ MŮŽE BÝT SNADNÉ A (SKORO) ZDARMA

Vyměňovat si zimní pneumatiky pro celoroční a výkonnostní pneumatiky dvakrát ročně je jen velkým úsilím, pokud to uděláte sami. Pokud máte štěstí, některé servisy vám v rámci podzimní nebo jarní údržby přezuje auto zdarma – pokud máte dvě sady kol. Pokud tomu tak není, existují pneuservisy, které při nákupu pneumatik u nich nabízejí přezutí za zvýhodněnou cenu.

POZNÁMKA POD ČAROU

Celková spotřeba pohonných hmot bude nižší, pokud budete jezdit na gumách, které jsou vhodné pro danou sezónu a jízdní podmínky. Nejvíce kilometrů s nimi najedete, když jim dáte šanci poskytnout vám ovladatelnost a trakci, za kterou jste zaplatili. A samozřejmě pojedete mnohem bezpečněji.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články