Jistě, dopravní zácpy způsobují stres a úzkost. Někteří lidé nemají tušení, kam vlastně jedou, a musíte být vždy ve střehu, abyste včas reagovali na nečekané manévry ostatních. Řidiči, kteří začnou na frekventovaných dálnicích nebo v rušných oblastech bláznit, jsou také potenciální katastrofou. Všichni v tom ale jedeme spolu a asi to tak ještě dlouho bude. Co takhle gestem poděkovat nebo se omluvit? Taková akce se málokdy přehlédne a dokáže rozptýlit okamžik frustrace. Pokud takové frustraci podlehnete a začnete dělat hlouposti, bývá to nebezpečné a často i nezákonné.
Zde je pět rad, kterými se můžete řídit, pokud chcete v silničním provozu vypadat jako idiot.
Lepte se na auta před sebou
Jste ve spěchu a myslíte si, že když pojedete těsně za vozem před vámi, dostanete se do cíle rychleji. Kromě toho, že tím děsíte řidiče před vámi, můžete také snadno způsobit nehodu, která způsobí další zpoždění. Pokud se provoz na silnici vleče, jsou na tom i ti před vámi úplně stejně jako vy. Někteří lidé to dělají, aby se před ně nemohli dostat vozidla z připojovacího pruhu, nebo když chtějí, aby jim řidič před nimi uhnul z cesty. Bez ohledu na to, proč – třeba máte pádný důvod být na řidiče před vámi naštvaný, protože předvedl nějakou akci z našeho seznamu – stejně si o vás každý pomyslí jediné. Oba budete vypadat jako idioti a vaše jednání může snadno způsobit nehodu. Lepení se na zadek je riskantní především, když je vozovka mokrá nebo namrzlá, a také ve vysokých rychlostech, když je brzdná dráha, mnohem delší.
Jezděte v levém pruhu
Na druhou stranu, řidiči jedoucí značně pod rychlostním limitem, jejichž pomalé automobily ucpávají pruhy na dálnici jsou jedním z nejnebezpečnějších prvků a tento zlozvyk často přivádí ostatní k šílenství. Mimo město nejezděte v levém pruhu, ignorujíc frontu za vámi – předjeďte a pak se vraťte do pravého. V opačném případě blokujete motoristy, kteří se chystají předjíždět, což může vést k tomu, že netrpěliví lidé začnou provádět hloupé manévry – a ty většinou končí dost špatně.
Ignorujte „zip“
Navzdory skutečnosti, že při svedení dvou pruhů do jednoho by se mělo dodržovat pravidlo zipu, ve skutečnosti tomu tak není. Pravidlo zipu platí všude, kde nemůžeme jet dál v našem jízdním pruhu. Tedy v omezeních a uzavírkách, ale i v místě, kde nemůžeme pokračovat kvůli nehodě, nebo tam, kde náš pruh prostě končí – před mosty, podjezdy, atd. Řidiči by se měli řadit do kolony až na konci pruhu, který končí. Nejčastější chyba je ta, že nechtějí pouštět řidiče z pruhu, který končí do průběžného pruhu, který pokračuje dál. Někoho možná pobaví, když nikoho nepustí před sebe. Ale je třeba si uvědomit, že nejde o závod a pokud na cestě ztratíte necelou sekundu, nepřijdete o vítězství. Pokud patříte mezi, kteří se lepí na zadek vozu před vámi, abyste ušetřili pár vteřin času, dejte si pozor, ať při vystupování v samém spěchu nezakopnete.
Trubte na všechny okolo
Určitě jsme to všichni už někdy udělali, když nás někdo vytlačil, nedal blinkr, nebo vybrzdil těsně před zatáčkou. Nicméně, klakson by se měl používat pouze k signalizaci nebezpečí a nesdělovat jím věci jako „uhni mi cesty“, „jai idiot“, nebo „počkej příště“. Kolikrát jste o víkendu navštívili příbuzné a pak odjezdu troubili a mávali jim z okénka? Mimochodem, když už jsme u toho mávání, víte, že by při jízdě neměla být žádná část těla mimo kabinu vozu? A ještě na toto téma. Silnice nebo ulice, po které jedete, není vaším vlastnictvím. Pokud někdo bliká, že se chce zařadit před vás, pusťte ho. Nehoňte se s ním a netrubte jako blázen, když dělá přesno to, co signalizoval, že hodlá dělat.
Parkujte na těsno
V hlavním městě je parkování skutečným hororem a rozhodně to není jediné město s tímto problémem. Podélné parkování představuje i pro mnoho zkušenějších řidičů tak trochu potíž.Technicky byste neměli zaparkováním znemožnit jízdu vozidlům za vámi a před vámi. Kromě toho může kvůli technické závadě dojít například k požáru a poškození přilehlých vozidel. Někdo, zejména v Praze, si možná myslí, že parkováním na doraz ukazuje svůj řidičský um. Ve skutečnosti je to ale vůbec nejnepříjemnější, co můžete jinému řidiči udělat – prakticky mu znemožníte odjet nebo riskujete poškození obou aut. Někteří řidič si pak diví otlučeným nárazníkům a vůbec je nenapadne, že si o ně vlastně přímo řekli.