Jak by dopadlo MS ve fotbale, kdyby rozhodovalo množství vyrobených aut v dané zemi?

                   

Mezi úspěchy národních fotbalových týmů a počtem vyrobených aut v dané zemi existuje velmi malá korelace. Mistry světa by s počtem 29 milionů vyrobených aut v roce 2017 byli Číňané. Ti se ale do Ruska nekvalifikovali. Stejně tak USA, které by s loňskou produkcí 11,2 milionu vozů braly stříbro. Na mistrovství ovšem chybí také například Itálie, ve fotbale tradičně silná země. Její roční produkce automobilů v počtu 1 142 210 kusů by jí ovšem zajistila jen 19. místo.

Bronzová medaile by pak připadla Japoncům, na jejichž území bylo v roce 2017 smontováno 9,7 milionu automobilů. Jejich fotbalová reprezentace se ale dostala na mistrovstvích světa nejdále do osmifinále a ani letos se nepočítá, že by šli dále. Němci, obhájci světového titulu, by se na šampionátu dostali pouze do semifinále a celkově by s počtem 5,6 milionu kusů vyrobených vozidel v loňském roce skončili na 4. místě.

Brazílie, jediná země, která se účastnila každého mistroství světa ve fotbale, by skončila na 9. místě s 2 699 672 vyrobených aut. Je to o 25 % více než v předcházejícím roce a letos toto číslo má vzrůst ještě o 10 procent. Nejvíce se něm podílí firmy Volkswagen, Ford, Fiat a General Motors, které zde mají hlavní výrobní centra pro Jižní Ameriku. Ještě v roce 2013 se zde vyráběl klasický „hipísácký“ VW transporter z 60. let.

Argentina doufala, že jí její eso Messi dovede k vytouženému triumfu. Zatím to ale na úspěch nevypadá a ani v klesajcíí autmobilové produkci to není ono. S počtem 472 158 vozů za rok 2017 se krčí za zeměmi jako Maďarsko, Thajsko nebo Írán.

Také Anglie, reprezentující britský automobilový průmysl, by se s 1 749 385 vozy nevešla ani do 1. desítky zbylo by na ni 13. místo. Přitom v roce 1966, kdy brala svůj jediný světový titul, její výroba vozů stoupala a o 6let později dosáhla absolutního vrcholu – 1,9 milionu. Když parta okolo Bobbyho Moore ovládla finále ve Wembley, britskému trhu dominovaly značky jako Hillman, Morris, Triumph a Austin. Oblíbeným vozem býval také Ford Cortina 1. generace.

O 4 roky dříve se do finále „Mondialu“ podívala i československá reprezentace, v jejích domovině se ročně vyrábělo asi 80 000 aut a po slinicích se vedle Spartaků proháněla také auta vyrobená ještě před 2. světovou válkou.

Island předvedl na nedávném mistrovství Evropy heroický výkon, když v osmifinále vyřadil Anglii. Fotbalovou reprezentaci národa s populací menší než má Brno vede 50letý zubař Heimir Hallgrimsson. Sice byste na nehostinném ostrově čekali předevěším rybáře, ale i zde se vyrábí auta. Například Isar Torveg, monstroózní SUV s 6,3 naftovým motorem, které se staví na modulární platformě a může mít až 18 míst a 8 párů dveří. Navržen pro projížďky v extrémních podmínkách… jako je třeba Island. Nebo Antarktida.

Zatím velmi dobře šlapající reprezenatece Ruska, hostitelů mistrovství si také brousí zuby na medaili. Jejich automobilový průmysl, který táhne koncern VW a Ford, by jí na turnaji vybojoval 14. místo. Mimochodem, domácí automobilka AvtoVAZ, či chcete-li, Lada, vlatněná aliancí Renault-Nissan, vyrábí v jedné z nějvětších továren na světě levné modely Kalina a Priora pro africké a jihoamerické trhy. Vrátí se Lady ve větším počtu i na naše silnice? Vesta vypadá docela lákavě.

A jak by si na Mistrovství světa ve výrobě aut vedl český národní tým, kdyby se kvalifikoval? 1 419 993 vozidel vyrobených v roce 2017 by stačilo na 17. místo. Ovšem, kdybychom počítali počet kusů na jednoho obyvatele, byli bychom druzí! Hned za Slovenskem.

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články