Začnete-li u svého automobilu pozorovat příliš hustou nebo nadměrnou produkci bílého kouře, je něco v nepořádku. Příčinou přitom můžou být snadno odhalitelné i hůře zjistitelné problémy. Bílý kouř samozřejmě neznamená, že vám auto během chvíle vybouchne – rozhodně byste ho však neměli ponechat bez povšimnutí. Nejenom, že bílý kouř z auta hodně znečišťuje ovzduší a otravuje všechny kolem, ale zejména hrozí vážné poškození automobilu, který může v případě zanedbání vyžadovat drahou opravu. Podívejme se společně na hlavní problémy bílého kouře a jak je odstranit.
Co znamená bílý kouř a jaký představuje problém
Bílý kouř je výsledkem přirozené kondenzace, která vzniká uvnitř výfukového systému. V případě správné funkčnosti vychází z výfuku slabý kouř podobný páře nad hrncem – jakmile se ovšem začne z výfuku valit snadno viditelný bílý dým, může to být problém. Silný kouř je obvykle výsledkem chybného chladiče motoru, což by mohlo vést k vážným problémům jako je poškozená válcová hlava, špatné těsnění pod hlavou válce nebo popraskané bloky motoru. S tím související únik chladící kapaliny může vést k rozsáhlému poškození vašeho vozidla – a oprava by to nebyla zrovna levná.
Co vám chce auto bílým kouřem z výfuku říci
Dojde-li ke změně z tenkých výfukových plynů na silný a hustý kouř bílé barvy, existuje několik možných příčin, z nichž některé snadno odstraníte doma (stačí trocha zručnosti), zatímco jiné bude nezbytné řešit v servisu. Jak může bílý kouř vzniknout objasňuje přední japonský odborník Tsukasa Azuma, majitel autoopravny a známý bloger na téma aut.
Poškozené vstřikování paliva do motoru
Protéká-li vaším autem nafta, a při nastartování vyjde z výfuku závan bílého kouře, jedná se o poškození vstřikování paliva do motoru, resp. je vstřikováno ve špatných časových intervalech. Kontrolu ani opravu vstřikování na vlastní pěst rozhodně nedoporučujeme – zákrok si žádá spoustu dovedností i znalostí. Raději než něco pokazit, je lepší zajet do servisu a nechat auto zkontrolovat znalým mechanikem.
Únik chladící kapaliny přímo na motor
Objeví-li se během jízdy bílý kouř, dochází k úniku chladící kapaliny, která vytéká přímo na motor. Indikace problému je zjevná, protože se bílý kouř neobjeví při nastartování, ale až během jízdy, kdy dojde k zahřátí motoru. V tomto případě je nezbytné zkontrolovat hladinu chladící kapaliny v motoru, protože při její nízké hladině může dojít k fatálnímu poškození vozu. Následně co nejrychleji vyhledejte servis a nechte závadu opravit.
Ostatní příčiny bílého kouře z výfuku auta
Nevzniká-li bílý kouř od úniku chladící kapaliny ani kvůli špatnému vstřikování paliva, je pravděpodobně problém o něco hlubší (závažnější a bohužel i dražší). Pokud je poškozena hlava válce, její těsnění nebo palivový filtr, případně došlo k ucpání či prasknutí motoru, bude docházet k nadměrné produkci bílého kouře. Začnete-li pozorovat, že z výfuku vašeho auta vychází bílý kouř, vyhledejte servis co nejdříve – čím dříve necháte auto opravit, tím menší náklady vás čekají.
Bílý kouř z výfuku auta lze opravit několika způsoby
Některé problémy můžete odstranit sami doma, jiné je nezbytné řešit v servisu. Jedná se zpravidla o kontrolu některých hodnot a výměnu poškozených částí. Podívejte se, jak se která závada řeší.
Zkontrolujte těsnění sacího potrubí
Pod kapotou najdete těsnění spojující motor s výfukovým potrubím. Tyhle součásti hrají roli při dodávání spalovací směsi spolu s chladící kapalinou na oddělené sací porty, které vedou do hlav válců. Dojde-li tedy k poškození těsnění, dostane se chladící kapalina do spalovací komory (kde samozřejmě nemá co dělat), čímž dojde ke vzniku bílého kouře. Pro výměnu těsnění je potřeba rozmontovat sběrné potrubí sacího potrubí, z něhož je třeba nejdříve odstranit korozi, a následně vyměnit těsnění.
Zkontrolujte těsnění pod hlavou válce
Je-li těsnění pod hlavou válce poškozené, dochází k úniku chladící kapaliny dovnitř válce – následkem tak vychází z výfuku bílý kouř. Funkčnost těsnění je nezbytná pro správné fungování soustavy, jinak by mohlo dojít k poškození motoru.
Zkontrolujte, jestli není trhlina v hlavě válce
Hlava válce je hliníková část nacházející se uvnitř motoru, která je náchylná k poškození při vyšších teplotách. Pokud tedy chladící kapalina uniká mimo, bude docházet k jejímu přehřívání. Hlava válce je nezbytnou součástí, která musí být 100% funkční, neboť je napojena na blok motoru a těsnění hlavy. Pokud je tato část jakkoliv poškozena (prasklá), bude ji potřeba vyměnit.
Často kladené otázky aneb O bílém kouři z výfuku
Zpracovali jsme pro vás několik nejčastějších otázek a stručných odpovědí, které více rozebíráme výše.
Proč se z mého auta valí bílý kouř při nastartování?
Bude-li se z výfuku auta valit bílý kouř během startování i krátce poté, jedná se pravděpodobně o jeden z následujících důvodů:
- Prasklá nebo pokroucená hlava válce
- Selhalo těsnění pod hlavou válce
- Došlo k prasknutí bloku motoru
Zjistíte-li, že se jedná o prasklinu v bloku motoru, vyhledejte bezodkladně servis a nechte závadu opravit. Prasklinou v bloku může docházet k úniku chladící kapaliny do spalovací komory a válců motoru, což může vést k jejímu vzplanutí.
Co způsobuje bílý kouř z výfuku během zrychlování?
Existují dvě možnosti: Přenosová kapalina nebo hořící chladící kapalina. Začne-li motor nasávat kapalinu přes podtlakovou hadici, začne se z výfuku valit bílý kouř, což pravděpodobně způsobují praskliny v hlavě válce nebo špatné těsnění hlavy.
Bílý kouř z výfuku při zastavení nebo volnoběhu?
Pokud se z výfuku valí kouř i po zastavení nebo poté, co vyřadíte na volnoběh (zvyk řidičů při jízdě z kopce, kteří tak chtějí ušetřit palivo), mohl olej proniknout do spalovací komory, což způsobuje jeho vypalování. Problém nechte odstranit co nejdříve, jinak může olej napáchat škody – třeba poškodit zapalovací svíčky.
Příčiny bílého kouře z dieselového a benzinového motoru
Bílý kouř může vznikat jak u zážehových, tak u vznětových motorů. Hlavní příčiny jsou u každého jiné, ačkoliv mají i několik společných:
Dieselový motor: Únik chladící kapaliny do spalovací komory
Zážehový motor: Špatné sání palivové směsi (poměr paliva vůči vzduchu)
Společné příčiny:
- Porušené těsnění hlavy
- Prasklý motorový blok nebo hlava válce
- Poškozený systém vstřikování paliva
- Přehřátí motoru
- Chybné palivové nebo vstřikovací čerpadlo
- Vstřikování paliva ve špatných intervalech