Při výběru nového či ojetého automobilu je jedna z nejčastěji probíraných kritérií spolehlivost motoru. Samozřejmě, že se i ten nejspolehlivější motor může v rukou špatného majitele proměnit v noční můru, která padne brzy do věčných lovišť. Životnost motoru ovlivňuje nejen řidičův styl jízdy, ale i pravidelná údržba, kvalita provozních kapalin a mnoho dalších faktorů. Vybrat opravdu spolehlivý motor může být složité, ačkoliv jsou některé hnací jednotky svou výdrží proslulé. V dnešním článku nebudeme cílit na výkon ani spotřebu paliva – podíváme se na dieselové motory, které jsou známi čistě pro svou spolehlivost.
Motor 1.9 SDI 50kW
Konstrukčně jednoduchý a robustní motor používaný v minulých letech pro VW Golf IV. generace, VW Polo nebo Škodě Octavii první generace, je schopen dosáhnout nájezdu až neuvěřitelného jednoho milionu kilometrů bez vážných poruch a velkých investicí do oprav. Nižší výkon motoru (50kW) vyvažuje velmi příjemná spotřeba 4.5-5l na 100km, a tak se jedná o krásný kousek do každodenního provozu, který vám vydrží klidně desítky let.
Motor 1.4 TDI 55kW
Tříválcové motory v automobilech většinou nedosahují takové spolehlivosti jako klasický čtyřválec, ale jeden je opravdovou výjimkou. Motor 1.4 TDI byl používán do menších, městských hatchbacků (nikam jinam se popravdě ani nehodí) – nejčastěji byl viděn ve Volkswagenu Polo a Škodě Fábii. Menší výkon 55kW bohatě stačí do města i jízdě po okreskách, spotřeba se bude přívětivě pohybovat okolo 4,5l na 100km, a žádných fatálních poruch ani časté návštěvy servisu se bát nemusíte.
Nájezd půl milionu kilometrů tento motor zvládne s přehledem, avšak jeho nevýhodou jsou silné vibrace a hluk motoru okolo 100-120km/h, za které bohužel může onen chybějící válec a malý objem motoru.
Mohlo by vás zajímat: Udělají aditiva v palivu opravdu dobře motoru nebo jde jen o mýtus?
Motor 1.9 TDI 66kW
Mezi nejoblíbenější a nejrozšířenější dieselových motory patří 1.9 TDI, který známe z hojně prodávaných vozidel Audi A4 a A3, VW Passatu, Seatu Toleda nebo Škody Octavia. Byl vyráběn v několika výkonnostních verzích, a ačkoliv byly všechny opravdu povedené, vyšla jako vítěz spolehlivosti verze s 66kW. Konstrukčně jednoduchý, klasický řadový čtyřválec je opravdový držák, který při kvalitní péči přežije i zbytek vozu.
Z naší trojice jde o motor s nejvyšším výkonem za stále krásné spotřeby okolo 5l na 100km.Nejčastější starostí u jinak nesmrtelného motoru byla závada snímače hmotnosti nasávaného vzduchu, jinak známá jako „váha vzduchu“, kterou ale za pár stovek vyměníte.
Mohlo by vás zajímat: Kde končí státem zabavená auta? I vy si je můžete koupit, dokonce za zlomek ceny
Všechny zmíněné motory se dodnes používají, i když často v jiných výkonnostních třídách. Zmíněné „držáky“ jsou ale k sehnání výhradně u starších aut, která sice nenabízí takovou výbavu ani komfort, ale rozhodně vás dlouho nezradí. Pokud jsou celkově v dobrém stavu, může se jednat o dobrou investici klidně na 10 i 20 let, během nichž máte de facto bezporuchové auto. Předpokladem jsou pravidelné údržby a řádné doplňování tekutin, ale žádné větší náklady vás nečekají.