Překračování rychlosti patří asi k nejčastějším nešvarům řidičů, které policie chytá pomocí speciálních radarů. Ty už ale nestačí (nebo policie nebývá tam, kde je potřeba měřit), a tak přibude v České republice nový systém trestání a měření. Překročení o 10km v hodině nikoho nezabije, ale jet 150 na 90ce, to už trestuhodné je. Řidič, který rychlost překročí, bude ihned upozorněn na svůj prohřešek, a během krátké chvíle obdrží pokutu. Co si na nás strážci zákona přichystali?
Rychlost se až doteď měřila pomocí různých radarů, které jsou buď pevné nebo přenosné, a pokud zaznamenají překročení rychlosti, následuje u dotyčného řidiče finanční či bodový postih, v nejhorších případech i zákaz řízení. Ale policie prý nemá dostatek prostředků, aby zákon porušující řidiče chytala a trestala, a tak jezdí bezohledně dál. Nově jim má s jejich chytáním pomoci speciální retardér v kombinaci s měřidly rychlosti.
Pokud řidič výrazně překročí rychlost, zaznamenají ho rychlostní senzory, které pošlou signál do vzdálenějšího retardéru. Jakmile bude hříšník těsně před ním, retardér se „propadne“ asi o 3 – 5cm, takže bude mít řidič pocit, že najel do výmolu. Prvním trestem tak pro řidiče bude tvrdý zásah do podvozku, a následné pokutování či udělení trestných bodů. Opatření už se prý osvědčilo ve Švýcarsku a Švédsku, kde pomáhá výrazně zvyšovat bezpečnost.
Upravený retardér bude první v České republice, a osvědčí-li se i u nás, zřejmě jich přibude. Ten první nainstalují v Branišovicích u Brna, kde vedení doufá, že pomůže zklidnit tisíce aut překračujících rychlost. Podle nich se nejedná o žádnou buzeraci ani omezování provozu, ale o nezbytný krok, protože se denně prožene obcí tisíce aut vysoko nad rychlostním limitem. A co když pojedou záchranné složky k výjezdu? Podle dodavatele umí zařízení rozpoznat policii, hasiče, záchranáře i další státní složky, kterým nechá cestu volnou.
Že je opatření potřeba dokazuje i cvičné měření, při němž bylo zjištěno, že směrem na Pohořelice výrazně překročí rychlost 89% řidičů, zatímco ve směru na Moravský Krumlov dokonce 98%, uvádí Marek Sovka, místostarosta Branišovic.
Opatření už má teď spoustu příznivců, a to zejména z řad místních, podle nichž není v obci kvůli takovým řidičům bezpečno. Mnozí se tak proženou za zvýšené rychlosti jednou nebo dvakrát, a příště si dají pozor. Na druhou stranu může nastat situace, když řidič po projetí retardérem zazmatkuje, strhne volant a někoho srazí, anebo kvůli prodloužené brzdné dráze nestihne zabránit neštěstí (ano, kdyby nejezdil příliš rychle, ani by tuhle situaci řešit nemusel).
Jak se k věci staví pojišťovna?
Některé možná napadne i otázka poškození vozidla, která není při vysoké rychlosti vyloučená. Mluvčí České Pojišťovny uvedl, že kdyby došlo k poškození auta v důsledku projetí retardérem, pojišťovna by řidič škodu zaplatila. Případ by se prý posuzoval jako v případě, že najel do výmolu, a samotný řidič by zaplatil pouze spoluúčast. Ovšem v případě, že si řidič podvozek poškodí a pojede předepsanou rychlostí, může se karta obrátit proti obci. To je ale téměř nemožné, protože ke spuštění retardéru dojde jedině v případě, kdy auto pojede výrazně vyšší rychlostí.
Jestli je tohle řešení skutečně tím nejlepším, nechť posoudí každý sám. Proti bezohledným řidičům se musí bojovat, pokud sami nevidí v překračování rychlosti riziko. Ale je skutečně „díra v silnici“ tím nejlepším způsobem? Instalace speciálního retardéru vyjde na přibližně 3 miliony Kč, za což by se možná dalo vymyslet lepší řešení, jak hříšníky potrestat.