Tesla Autopilot byl v loňském roce vyšetřován jako viník smrtelné nehody. I tehdy nevěnoval řidič pozornost jízdě. Na samotné technologii nebyla nalezena závada a vlastně vyšlo najevo, že skutečně snižuje riziko havárie, pokud je používána správně. Stále častěji jsme svědky toho, že řidiči jsme znovu a znovu, že řidiči svádějí bouračky na své auto. A dělo se to i před tím, než se začalo zavádět samočinné řízení. „Pane policisto, plynový pedál se zaseknul… brzdy přestaly fungovat… zastavil se motor.“ Při tomto nedávném incidentu naštěstí nebyl nikdo zraněn.
Pojďme se na to ale podívat trochu vážněji. Ano, pokud společnost Tesla uvádí na trh auta, která lidi přesvědčí, že je bezpečné jezdit, aniž by věnovali pozornost řízení, nebo jim dala falešný pocit jistoty, výsledky mohou být katastrofální. Přestože tentokrát nedošlo ke zranění, nebo dokonce k úmrtí, klidně se to mohlo stát. Automobilka však dala jasně najevo, že řidič musí zůstat v pozornosti a činnosti. Auto opakovaně připomíná, abyste drželi oběma rukama volant a měli vozidlo pod kontrolou. Vydává upozorňovací tón a na displeji zobrazuje výstrahu: „Ruce na volantu nebyly detekovány“.
Nedávno se také stala nehoda, kdy se opilý řidič snažil s pomocí Tesla autopilota dostat z baru domů a naboural. Opět nebyl nikdo zraněn a Tesla pravděpodobně byla důvodem, proč se jemu ani nikomu dalšímu nic nestalo. Ale vymlouvat se na autopilota prostě nejde.
Zprávy z nedávné nehody Tesly a hasičského vozu dospěly k závěru, že stříkačka č. 42 byla na dálnici, kde zasahovala u nehody, když do ní zezadu narazil Tesla Model S v rychlosti 100 km/h. Incident se odehrál na dálnici poblíž amerického Los Angeles.
Řidič uvedl policii, že auto bylo v režimu Autopilot, ale vlastně o tom neexistují žádné důkazy. Kdokoliv cestuje na dálnici rychlostí 100 km/h. ať už s autopilotem nebo bez něj, by si měl zaregistrovat obrovský červený vůz, který stojí před ním, a nenajet do něj bez snahy brzdit nebo se mu vyhnout.
Poučení z příběhu
Jelikož jsme na počátku věku autonomních vozidel, až v něčem takovém budete sedět, držte ruce na volantu (nebo v jeho blízkosti), buďte kdykoliv připraveni kdykoliv převzít řízení a brzdit. A hlavně sledujte silnici před sebou.