Legendární ruské automobily Lada mnohými vnímány jako dopravní prostředky pro pamětníky, což je vzhledem k „nečinnosti“ na českém trhu celkem pochopitelné. V polovině letošního roku (2018) byl ale představen moderní crossover, který bude nástupcem proslulého modelu Niva. Výrobce tak reaguje na současnou SUV mánii, a chce nabídnout moderně vybavené auto s kvanty pokročilých technologií v kompaktním provedení.
Chytí snad automobilka AvtoVAZ druhý dech, a podaří se jí opět prorazit jako kdysi s autem Lada 2105/2107 jinak známém jako Žigulík? Představená novinka bude přímým nástupcem 41 let staré „Nivy“, od níž převzala konstrukci i praktičnost. Typicky pro ni bude moderní „hranatý“ design s velkými, 21“ širokými koly, a „promáčknuté“ plechy po stranách vozu.
Proč právě Lada Niva 2. generace? Možná zopakuje úspěch
Původní Lada Niva vznikla jako model VAZ-2121, který byl zaměřený především na hospodáře a obyvatele žijící v nedostupných částech svazu. Cílem tedy bylo vytvořit „nesmrtelné“ auto, s nímž bude možné zdolávat neupravený terén, převážet nejrůznější náklad nebo ho jednoduše opravit. Obliba vozu byla vskutku obrovská – zejména v domácím Rusku (a tehdejším centru SSSR) – takže nebyla její produkce od roku 1976 nikdy přerušena.
Bude Lada Niva 2. generace něčím zcela novým, nebo jde jen o upravenou verzi Dacie Duster?
Kompaktní SUV Lada Niva „2“ zatím jako koncept
Na moskevském veletrhu byl prozatím představen koncept, který měl přitáhnout pozornost investorů. AvtoVAZ se snažil přizpůsobit nabídce jiných výrobců, a zároveň udržet odkaz ruské historie. I přes moderní (a dosud nevšední) tvary jsou viditelné rysy ruské legendy Lada Niva, kterou potkáváme na ulicích dodnes. Zatímco jiná SUV dosahují délky kolem 5 metrů, Lada Niva 2. generace měří „pouze“ 4200mm, čímž se řadí mezi kompaktní SUV. Nový model bude označován jako Vision 4×4, čímž je tah na všechna 21“ kola jasný.
Lada Vision 4×4 naváže na předchůdce
Současný návrh vychází z úspěšného modelu Niva, od něhož převzal základní konstrukci i některé tvary. Za moderní design se zasadil hlavní designér Steve Martin se svým týmem, který kladl důraz na požadavky dnešního trhu. Dojde k výraznému faceliftu celé karoserie, předních i zadních světel, změní se systém řízení, podvozek i převodovka budou upraveny tak, aby odpovídaly letům budoucím. Automobilka nyní patří do koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi, takže můžeme předpokládat, jaké technologie pravděpodobně do výbavy dostane.
Půjde nová Niva po stopách elektrifikované budoucnosti?
Pod víčkem palivové nádrže najdeme elektrickou zásuvku – nejedná se ovšem o elektrický ani hybridní pohon. Zásuvka slouží k napájení externích spotřebičů, které tak bude možné používat i v přírodě. Kvůli spojení s General Motors a společnému modelu Chevrolet Niva ztratilo AvtoVAZ práva na použití názvu Niva. Současný koncept byl prezentován jako Lada 4×4, a toto označení mu pravděpodobně jaké zůstane.