Skočit se Škodovkou do vody? To byl test auta v roce 1974 (VIDEO)

Škoda - skok do vody
                   

Jak se bude chovat auto v případě, že spadne do vody, zajímalo kdekoho. Málokdo se ale odhodlal něco takového zkusit. Teprve redaktoři Světa motorů zinscenovali pokus, který jim na otázky odpověděl. Cílem bylo zjistit, zdali bude mít posádka dostatek času na opuštění vozu, případně, za jakých podmínek bude „bojovat o život“. Všechno se odehrálo už v roce 1974, kdy redaktoři provedli dvojici pokusů ve spolupráci s českou Škodovkou.

K testu bylo záměrně vybráno použité auto, tehdy legendární Škoda 100 s 37 tisíci najetých kilometrů. Nové auto redaktoři nechtěli, aby byl zohledněn stav vozidla po nějakém tom roce užívání. K překvapení zúčastněných podala „stovka“ krásné výsledky, a to v obou případech:

Škodovka plavala a nechtěla jít ke dnu

V prvním pokusu chtěli redaktoři zjistit, jak rychle se zvládnou dostat z auta, než se potopí, a kolik času zabere „výstup“ pod vodou. První pokus dopadl nad očekávání, redaktor bez problémů vyklouzl okénkem a odplaval ke břehu – na druhý si ovšem museli přihlížející počkat. Škodovka totiž namísto potopení plavala na hladině, a to celých pět minut. Necelé tři minuty přitom trvalo, než se voda dostane alespoň s okénkům. Dostávat se z auta pod vodou už bylo poměrně obtížné, a pro nezkušeného plavce by mohlo být i smrtelné.

Samo auto bylo sice promočené, ale škody nebyly moc velké. Čelo karoserie to schytalo při nárazu na hladinu, takže bylo trochu promáčklé, a podobně na tom byla také střecha, kterou ovšem stačilo neodborným zásahem vymáčknout zpět. Nejzajímavější bylo oživování motoru, kdy byl motor nejdříve celkově otřen, vypuštěna voda z motorového oleje, vysušen karburátor, rozdělovač a svíčky, a nakonec vypuštěna voda i z palivové nádrže (do sacího potrubí se nedostala).

Utopený motor? Nevadí, jedeme znovu

Co se stane s autem, když se promočí skrz naskrz? Dnešní auta plná elektroniky by nejspíš utrpěla vážné škody, zato „stovku“ stačilo vysušit, a mohla v testování pokračovat. Při druhém pokusu byla nájezdová rychlost 50km/h, ale oproti původním čtyřiceti nebyl dopad na karoserii o moc větší. Posádka se tentokrát měla z auta dostat co možná nejdříve, a to otevřenými dveřmi. Během 15ti vteřin byly oba venku, a auto se začalo celkem rychle potápět, neboť vodě nestálo nic v cestě.

Poučení je jasné, dostat se z auta co nejdříve, a pokud možno neotevírat dveře. K „výstupu“ použijte stažené okénko, přičemž vám auto poskytne oporu pro zapření a „vysoukání se“ ven z auta.

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články