Jak správně při řazení přeskakovat rychlostní stupně a nezničit spojku?

                   

Je řazení s přeskakováním rychlostí bezpečné pro vaše auto?

Engineering Explained se v jedné z epizod zabýval tímto problémem a poměrně stručná odpověď je ano, je naprosto v pořádku přeskakovat rychlostní stupně při řazení nahoru i dolů. Oba postupy by však měly být prováděny s trochou znalostí o pozadí problému. Pro ty, kteří mají dlouholeté zkušenosti s manuální převodovkou, se to může jevit jako naprosto normální věc, která odpovídá zdravému rozumu, ale pro ty, kdo jsou zvyklí pracovat jen s automatem nebo začínají řídit, to mohou být užitečné informace.

Když přeskočíte převod s manuální převodovkou, je třeba poznamenat, že otáčkám bude trvat poněkud déle, než klesnou z vysokých do nižších čísel. Pokud přecházíte ze třetího na pátý rychlostní stupeň a pustíte spojku stejně rychle, jako když řadíte normálně, auto sebou bude škubat, protože se potřebuje vyrovnat s rychlým poklesem otáček. Když ale počkáte jen o trochu déle, než spojku pustíte, všechno proběhne úplně stejně hladce, jako kdybyste rychlost nepřeskočili, protože převodovka se lépe přizpůsobí poklesu na nižší úroveň otáček.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Při podřazování je to trochu složitější. Když potřebujete v krátkém čase velké zrychlením, je nutné podřadit s mezi plynem. Například pokud jedete po dálnici a chcete předjet pomaleji se pohybující vozidlo, můžete zařadit třeba z pětky na trojku. V takovém případě je ale třeba v okamžiku puštění spojky sešlápnout plynový pedál a tím vyhnat motor do vyšších otáček, které odpovídají spojce. To zabrání škubání vozidla, nebo dokonce zablokování kol brzdnou silou motoru. Když se setkají rychlost spojky a rychlost motoru, měly by být v dokonalé harmonii. Zabráníte tím také nadměrnému opotřebení spojky.

Nakonec zbývá odpovědět na další častou otázku: můžete stojící automobil rozjet i na jinou rychlost než na jedničku? Opět je odpověď ano, ale způsobí to o něco větší opotřebení spojky. U prvního převodového stupně může být spojka zcela uvolněna při nižší rychlosti, zatímco u druhého převodového stupně to trvá déle, než se spojka „chytne“. Není to tedy úplně ideální, ale vedlejší účinky vedoucí k nějakému poškození tento postup nemá. Když už jsme si to všechno řekli, přejeme příjemné řazení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články