Jaký je rozdíl mezi crossover a SUV? Víte, které to jsou, a jak rozeznat crossover os SUV?

                   

V posledních letech je segment SUV na vzestupu, stále více řidičů dává přednost prostorným vozům s tahem na všechna čtyři kola a jistou dávkou pohodlí. Oproti nim stojí auta ze segmentu crossoverů, která sdílí většinu vlastností. Tak v čem jsou tak zásadní rozdíly, když nabízí na první pohled to samé? Znalejší čtenáři jsou pravděpodobně v obraze, ale někomu snad pomůžeme s rozhodováním, jakou „loď“ vlastně pořídit.

Hlavní rozdíly jsou v platformě podvozku a náhonu

Na první pohled jsou si auta hodně podobná, vysoký podvozek, vzhled terénního vozu, mohutná kola nebo pořádně dravý motor. Obě auta přitom bez problémů zvládají jízdu po silnici a žerou přibližně stejně. Zásadní rozdíl ale nastává v náročném terénu, kdy s SUV projedete relativně bez obtíží i horské nebo lesní cesty, a pravděpodobně vás nerozhází ani přejezd mělkou řekou. Stále ale mějme na paměti, že se jedná spíše o silniční auto, a náročný terén není jeho hlavní prostředí …jednoduše řečeno, s SUV si v poušti nebo na rozbahněném poli moc nezařádíte.

Mnozí z vás už teď nejspíš tuší, a kdo zná Jeep z let minulých, má zcela jasno. Crossover (jak už název napovídá) je určen primárně do neupraveného terénu, v němž se zvládne prohánět poměrně vysokou rychlostí. Jeho největší předností je přitom schopnost projíždět i mimo horské cesty, rozbahněným korytem řeky nebo třeba pouštními dunami. Podvozek se přitom mnohem lépe adaptuje překážkám, takže zatímco s terénním vozem můžete bez problémů najet osmdesátkou na šutry, od SUV byste pravděpodobně pocítily malou nespokojenost.

Zajímavá situace je v U.S.A., kde nemá téměř 90% „terénních“ automobilů náhon na všechna čtyři kola, příkladem je třeba Jeep Cherokee, který je považován za typický teréňák. V Evropě ja situace přesně opačná, téměř všechna vozidla s designem terénního auta (počítají se terénní i SUV) tah na všechna kola mají, ačkoliv některé městské nebo kompaktní crossovery se mohou objevit i s náhonem na jednu osu.

Zásadní rysy crossoverů (terénních aut)

  • Nesmí chybět terénní reduktor, který snižuje rychlost vozu při každém řazení, díky čemuž jsou snadněji překonávány terénní překážky jako je bláto nebo písek
  • Nezbytný je také diferenciál, který dělí poměr otáček na výstupních hřídelích. V případě, že by ho auto nemělo, hrozí poškození nápravy i pohonu)
  • Motor nesmí být příčný, jinak by nešlo namontovat reduktor

V typických terénních vozech mohou být reduktor i diferenciál obsluhovány pouze manuálně, v zásadě by měl sloužit k jejich aktivaci spínač na palubní desce (případně jinde v dosahu řidiče); pokud tam není, nejedná se o klasické terénní auto. Terénní automobily mohou projíždět vodou hlubší, než jsou kola, a stejně tak horami mimo upravené cesty.

Některé vozy s náhonem na všechna čtyři kola jsou vybaveny tzv. pseudo-diferenciálem náhonu 4×4, ale není u nich použit reduktor, jmenovitě se jedná třeba o Jeep Patriot nebo Land Rover Freelancer II. V další skupině najdeme vozy s absencí plného diferenciálu náhonu 4×4, takže nemají možnost úplného ovládání náhonu.

Terénní vozy mají mnohem pevnější rám

Jakmile jedete s autem v těžkém terénu, dostává pořádně zabrat nejenom podvozek a kola, ale i zbytek konstrukce. Všechny terénní automobily tak musí mít zesílenou a vyztuženou konstrukci, která vydrží nápor nerovného terén – často se např. stává, že je předek auta zvednutý, a celá jeho váha se de facto přenáší na zadní část – pokud by nebylo tělo auta dostatečně pevné, mohlo by dojít k prasknutí podlahové konstrukce. Z tohoto důvodu mají některé auta nosný boční rám, který je oddělený od zbytku těla. Konstrukce SUV i poloterénních aut se přitom opírají o podlahové plechy.

Výkonnější motor a větší náprava

Velké rozdíly jsou také v nápravě, kdy mají SUV v podstatě „silniční styl“ bez většího prostoru v okolí kol, což způsobí při jízdě v terénu poškození drážek kol i tlumičů. Terénní auta mají oproti tomu mnohem tvrdší nápravu s velkým prostorem pro kola, takže zvládnou i kameny zaseknuté v pneumatikách nebo velké nánosy bahna. Úplně jinak (než u SUV) je stavěný i motor, musí pochopitelně čelit úplně jiným nárokům.

Zásadní vlastnosti motorů u crossoverů:

  • Mazadla jsou závislá na funkcích v různých pozicích, mj. na strmých sjezdech
  • V případě chlazení je vyžadován podstatně vyšší výdej, který udrží motor v optimální teplotě i při dlouhodobě velké zátěži
  • Auto, zejména potom motor, jsou chráněny před vniknutím vody, prachu i dalších látek. Do vozu zkrátka nesmí proniknout vůbec nic, a pokud by se tak stalo, je motor stavěný tak, aby vodu nenasával. K žádnému proniknutí by každopádně dojít nemělo, ani kdybyste s terénním vozem jezdili celý den skrze řeku

Samotné přenášení náhonu je mnohem robustnější, což platí pro spojku, řadící páku i jednotlivé osy, které musí vydržet velké momenty otáčení i za nízkých rychlostních otáček. Jak už jsme zmínili, motor má zároveň řadu vodotěsných ochran, aby nedošlo ke vniknutí vody nebo prachu (některé upravené crossovery mají vývod výfuku vedený odspodu až k úrovni střechy). Stejnou úpravu má ostatně veškerá elektroinstalace a senzory, správný crossover má zkrátka dokonalou ochranu ze všech stran.

Rozhodujete-li, jestli vybrat SUV nebo crossover, zvažte, jaké cesty budete s autem projíždět. Plně vybavené crossovery s diferenciálem a reduktorem mívají totiž větší spotřebu a lépe se cítí v terénu než na silnici. Pro ježdění po silnici bude vhodnější volbou SUV, které nabídne silný motor, tah 4×4 i spoustu prostoru. A kdo by chtěl kombinovat vlastnosti obou, může zvolit některé „chudší“ crossovery, potažmo zabrousit do městských nebo kompaktních crossoverů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články