Takto drsně Mercedes v 70. letech testoval své autobusy a tahače

                   

V srpnu v roce 1978 představil Mercedes-Benz protiblokovací brzdový systém (ABS) druhé generace vyvinutý společně s firmou Bosch. Poprvé v dějinách je auto řiditelné i při nouzovém brzdění. Od prosince 1978 se tato inovace objevila v sedanu třídy S (série 116). Ale o osm let dříve, v roce 1970, se objevila první generace protiblokovacího brzdového vyvinutého společně s firmou TELDIX. Na videu níže se podívejte, jak ho Mercedes testoval na svých tahačích a autobusech.

Nejdříve bylo v náklaďácích a autobusech

ABS – tři jednoduchá písmenka, která po celém světě pravděpodobně zachránila miliony životů. Antiblokovací systém kol je bezpečnostním prvkem, který zabraňuje zablokování kol při brzdění, což na rozdíl od toho, v co věří mnoho lidí, zlepšuje chování vozidla především při zatáčení během nouzového brzdění.

Mohlo by vás zajímat: Jak vlastně funguje ABS a proč se stalo revolucí v bezpečnosti řízení?

Stejně jako mnoho systémů, které v našich vozidlech v dnešní době považujeme za něco přirozeného, včetně elektronického stabilizačního programu, byl ABS poprvé zaveden v autobusech a velkých kamionech v osmdesátých letech minulého století. Jednou z prvních společností, která zavedla systém do celé své modelové řady, byl Mercedes-Benz – ABS je standardním vybavením pro všechna vozidla hromadné přepravy osob značky od roku 1987 a pro všechny nákladní automobily od roku 1991.

Zařízení prošlo drsnými testy

Ale ještě předtím Mercedes testoval funkci na předvýrobních prototypech, aby se ujistil, že vše funguje tak, jak by mělo. Nové retrospektivní video ze zajímavého kanálu YouTube s názvem OldBenz ukazuje testovací postup s řadou nákladních automobilů a autobusů, které provádějí nouzové brzdění na mokrém, zasněženém a smíšeném povrchu. Je hrozné vidět obří stroj, jako je autobus Mercedes, který ztrácí trakci a rotuje na ledě jako baletka.

ABS povinně i v motorkách

Základní myšlenka systému ABS je založena na principu prahového brzdění a brzdění v kadenci, což je něco, co je musejí mít nacvičené řidiči s vozidly, které nemají ABS. Elektronický systém samozřejmě funguje mnohem rychleji a mnohem účinněji než to, co by většina řidičů dokázala zvládnout.

Mohlo by vás zajímat: Zachránilo vás někdy ESP před nehodou? Děkovat můžete tomuhle pánovi

V Evropě se vyžaduje ABS u všech nových osobních automobilů prodávaných od roku 2004, zatímco Spojené státy od 1. září 2013 vyžadují systém ABS ve spojení se systémem ESP na všech nových vozidlech. Protiblokovací systém je nyní povinný i pro motocykly.

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články