V zimě to má spousta aut těžkých, zejména kabriolety, veterány a spousta starších aut. Lepší je uložit do garáže, kde nebudou vystaveny mrazu ani dalším nepříznivým podmínkám, takže budou schopny kdykoliv během chvíle fungovat. Při delší odstávce byste ale neměli zapomínat na odpojení baterie; jedině tak bude auto na jaře v dobré kondici (mj. faktory samozřejmě). V případě, že bude akumulátor pravidelně vystavován velké zimě, hrozí několik možností jeho poškození.
Odpojením baterie si zajistíte, že vaše první cesta hned zjara nepovede do prodejny autodílů pro novou baterii. Opatření se ale netýká jen zimní přestávky – výrobci obecně doporučují odpojit baterii ve chvíli, kdy bude automobil mimo provoz více než 30 dní – a někteří mají hranici stanovenu dokonce na polovinu.
Odpojením autobaterie zvýšíte její životnost
I když není auto nastartováno a nikam zrovna nejede, stále je z autobaterie odebírán proud. Ať už k napájení hodin, alarmu nebo palubního počítače. Systém udržuje v pohotovosti nezávislé topení, nebo rozsvítí světla, abyste viděli na cestu, když odcházíte. Všechny tyto vymoženosti jsou neustále pod proudem a spotřebovávají energii – jak jinak, než z baterie.
Ta totiž není během nečinnosti motoru dobíjena alternátorem, jako se tomu děje při provozu, takže hrozí její úplné vybití a následné nevratné poškození článků, což povde k nutnosti její výměny, nebo minimálně ke zkrácení životnosti. Úplné vybití a následné nabíjení akumulátoru prostě nedělá dobře za žádných okolností, ačkoliv ji můžete tímto způsobem tzv. držet při životě.
Pro lepší představu: automobily současné konstrukce mají klidový proud kolem 0,025A, tedy 0,6Ah za den. Měsíčně tak odeberou 18Ah, což dělá za dva měsíce celkem 36Ah – při takovém odběru je baterie již zcela vybita. Výsledkem odstavení akumulátoru tak je, že ušetříte peníze, které byste museli investovat do nákupu nového, případně jezdili s obavou, že jakmile vypnete motor, už nenastartujete.
Jak autobaterii odpojit? Správně a bezpečně
I když jste to nikdy nedělali, není to nic složitého. Stačí s autem zajet do garáže, vypnout motor a vytáhnout klíček ze zapalování. Odpojit všechna elektrická zařízení připojená do zásuvky automobilu (mobilní telefon, tablet, laptop aj.), a přesunotu se “pod kapotu“.
- Najděte záporný pól baterie – obvykle se pozná podle krytu černé barvy – s mojí zkušeností s elektrikáři bych se ale řídil spíše znaménkem – (mínus) vyraženým na baterii poblíž pólu, nebo modrou barvou svorky (opět s vyznačeným mínusem).
- Sejměte zápornou svorku z kontaktu baterie, obvykle mívá modrou nebo černou barvu. Pokud se nejedná o rychlo-upínací svorku, je pro její uvolnění nutné povolit objímku. Ktomu slouží šroubek, k jehož povolení je nejvhodnější použit očkový plochý klíč (ale jde to i klíčem klasickým).
- Stejným způsobem odpojte kladný pól baterie – bývá označen červeně nebo znaménkem + (plus). U kladného pólu je nutné dávat bedlivý pozor, aby se odpojené svorky vzájemně nedotkly! Stejně tak je nutné ohlídat, aby se kladná svorka nikde nedotýkala karoserie nebo jiných kovových částí auta. Pokud by se svorky dostaly tímto způsobem do kontaktu, mohly by způsobit zkrat a poškodit elektroniku automobilu …mimo to by vás mohly pokopat.
- Uvolněte baterii – každý vůz má akumulátor nějakým způsobem jištěný proti nechtěnému posunu. U starších aut to byl „jen“ hluboký prolis v karoserii, kam baterie zapadla; u nových vozů bývá přišroubována objímkou nebo tzv. jisticími šrouby. Jednoduše povolte objímkový nebo jistící šroub, a objímku vyndejte.
- Vyjměte baterii – doporučujeme s baterií manipulovat v ochranných rukavicích – důležité je opatrné zacházení. Baterií nesmíte bouchnout, ani vám nesmí upadnout, poškodila by se.
Ač se můžete setkat s názorem, že odpojením a odstavením akumulátoru na déle než mesíc baterii škodíte, není to pravda.
Správní skladování baterie je stejn důležité
Pokud dodržíte několik jednoduchých zásad, baterii odstavení nijak nepoznamená: V prvé řadě mějte na paměti, že baterii vždy skladujeme ve stavu plného nabití. Ideální tedy je, připojit akumulátor po jeho demontáži na nabíječku. Pokud bychom to neudělali, bude baterie tzv. sulfátovat. Na elektrodách se tak začnou tvořit krystaly síranu olovnatého, které vedou k postupnému snižování kapacity baterie.
Abychom se jevu sulfance vyhnuli, udržujeme baterii stále nabitou. A i po odstavení ji průběžně dobíjíme (olověný akumulátor se totiž kvůli tzv. vybíjecímu proudu vybíjí, i když není používán). Jednou za čas tedy baterii buď dobijte (doporučuje se nejít pod klidové napětí 12,5V), anebo použijte přistroj pro udržovací nabíjení, který se o to postará za vás.
A jeden tip na závěr – vybíjecí proud lze snížit skladováním ve vhodných podmínkách. Ideální je uložit akumulátor na suchém a neprašném místě při nízkých teplotách (do 20° C), neměl by ale klesnout pod 8°C.