Když se řekne Ford Mustang, člověku se vybaví obrovská americká ikona automobilismu a symbol muscle car. Tahle legenda zdobila stěnu nejednoho pokoje a stala se takovým klukovským snem. Je to až neuvěřitelné, ale od výroby prvního modelu uběhlo už 64 let – a na odchod se zatím rozhodně nechystá.
Ford Mustang vznikl složením z jiných vozů
První prototyp vznikl již v roce 1964, ovšem začátky neměl Mustang vůbec lehké. Kvůli úspoře nákladů byla spousta dílů z jiných automobilů stejné značky, což ho značně omezovalo, ale možná uspěl právě díky tomu. Podobnost s Fordem Falcon nelze zapřít, ale to je tak všechno …pony car Mustang si vydobyl mnohem větší slávu, a v automobilovém průmyslu je dodnes zvučnou legendou.
Úspěchem si Mustang získal vlastní design
Firma, která nakonec měla tu čest dodat výkresy a plány pozdější legendě, byla Lincoln-Mercury design studios. A můžeme objektivně říct, že se jim dílo více než povedlo. Už při prvním pohledu na čelní masku Mustangu vám bylo jasné, že se nejedná o obyčejné auto. Dlouhá přední kapota, pod níž bušil velký a výkonný motor, dala vzniknout nové kategorii takzvaných pony car. Ta označuje výkonná vozidla s dlouhou kapotou a krátkou zádní částí, a Mustang měl tu čest stát se prvním autem svého segmentu.
První svého druhu zasloužil pořádný motor
Srdcem tohoto amerického plnokrevníka musí být samozřejmě odpovídající motor. Zezačátku to byl 2.8litrový řadový šestiválec spojený s třístupňovou manuální převodovkou. Postupem času pak získal větší a výkonnější motor, který si jednoduše žádali zákazníci po celé zemi. Konstruktéři použili své umění a sestrojili osmiválcový V motor s výkonem přes 270 koní a obsahem 4.7 litrů. Ve své době je to na sériovou výrobu opravdu síla.
Ford Mustang nabízel různé úpravy karoserie
Během prvního roku výroby bylo vyrobeno více než milion různých verzí tohoto sportovního vozu. Začínalo se se třemi základními verzemi, a to Hardtop s krátkým rovným víkem kufru; verze Fastback, která měla skosené zadní sklo až ke světlometům; a pro labužníky existoval i kabriolet. V roce 1965 vznikla dokonce verze s pohonem všech čtyř kol – ta se dostala pouze do fáze prototypu, kde zůstává dodnes.
Mustang byl tak oblíbený, že hrál i ve filmech
Ford Mustang se stal prostě hvězdou. Kromě běžných lidí oslňoval diváky ve filmech, a svůj obdiv mu věnovali i závodní jezdci. Vzpomeňte například na film Bullitův případ, kde si Mustang zahrál v jedné z nejslavnějších filmových honiček všech dob. S další legendou za volantem (Stevem McQueenem) vytvořili nezapomenutelnou dvojici, kterou asi jen tak někdo nepřekoná.
První generace Mustangu byla na dlouhou dobu tou nejkrásnější a nejlepší verzí. S její výrobou se skončilo v roce 1973, po němž následovaly méně úspěšné verze. Konec to ale nebyl, před několika lety (2015) přišel Ford s poslední generací Fordu Mustang, který zase stojí za to.