Je to již nějaká doba, co celým světem otřásla aféra Dieselgate, která měla fatální dopad na osud a prodej vozů s naftovým motorem. Ani zdaleka to však nebyl jediný hřebíček do rakve vznětových agregátů. S dieselovými motory už dlouho bojují ekologové, jímž jde na ruku Evropská unie, a nově s ním skončila také japonská Honda, protože v něm vzhledem k drahému vývoji nevidí budoucnost.
Aféra Dieselgate byla pouhým začátkem
Když se v září 2015 přišlo na aféru Volkswagenu, který pomocí speciálního softwaru uměle upravoval nastavení motoru a zfalšoval tak emise při měření, vypadalo to s naftovými motory velice špatně. V průběhu vyšetřování se ukázalo, že je německá automobilka vinna, a že snižovala emise záměrně, ačkoliv si byla vědoma, že ani zdaleka nesplňují normy (nebo spíše „protože si byla vědoma“). K takovému druhu podvodu se později přiznalo i mnoho dalších automobilek.
Mohlo by vás zajímat: VW Golf MK8 bude představen v roce 2019: Co přinese?
Dieselový motor sužuje více problémů
Když pomineme neutichající válku názorů, že je diesel lepší, či naopak horší, můžeme se zaměřit na podstatné problémy. S naftovým autem je potřeba najíždět určité množství kilometrů, aby byla zachována správná funkčnost všech částí motoru. Zmínit můžeme například filtr pevných částic nebo turbodmychadlo, jejichž oprava (nebo dokonce výměna) je velice nákladná. Mimo to už platí ve spoustě velkých měst zákaz vjezdu naftových aut do centra, což je pro řidiče další nemalé omezení.
Přestanou se dieselové motory v budoucnu úplně vyrábět?
V tomto ohledu nedokážeme jednoznačně říct, jaký bude následující vývoj. Víme však, že některé automobilky – například francouzský Peugeot – do budoucna úplně ruší vývoj i výrobu naftových agregátů. Ani v oblasti malých městských vozů se již dieselové motory nebudou nadále vyskytovat. Nejvýraznějším bojovníkem za dieselové motory zůstává německý Volkswagen, jehož šéf prohlásil, že v dohledné době čeká naftové motory úspěšná renesance. O tom se dnes můžou vést maximálně vášnivé diskuze, jenom čas ale ukáže, jaký směr „nafťáky“ v automobilovém průmyslu naberou.
Řešení existují, ale jsou drahá
Nejjednodušším řešením by asi bylo dočasně omezit nebo dokonce zastavit prodej naftových vozů, dokud nebudou schopny splnit přísné emisní normy. Bylo by to ovšem nežádoucí pro všechny strany, kdyby se roztočil začarovaný kolotoč emisních norem. K největším znečišťovatelům ovšem nepatří nové vozy, ale právě ty starší, k nimž se moc nepřihlíží. Podobné řešení navrhla i města, ve kterých je zakázán vjezd vozů na naftu.
Mohlo by vás zajímat: Přidržutje spojku v záběru, ušetří vám spoustu času
A zatímco některé automobilky vývoj dieselu úplně zastavily, jiné v něm pokračují. Největším průkopníkem je již zmíněný Volkswagen, který například představí na osmé generaci Golfu tzv. setrvačníky, s nimiž dokáže vůz částečně udržet rychlost. U zmíněného Golfu to bude konkrétně kolem 20 %, takže motor spotřebuje pouhých 3,9 litrů.
Volkswagen snad novým řešením napraví pošramocenou reputaci svého jména i dieselových motorů. Je to sice paradox, protože právě on odstartoval tuhle vlnu bojů proti „naftě“, ale za přešlap už zaplatil pořádné tučné pokuty a všechna auta od zákazníků vykoupil zpět. K VW se přidávají i šéfové Jaguáru a BMW, kteří také věří, že se za diesel vyplatí bojovat. Náklady na vývoj ale neustále stoupají, což se v závěru odrazí na cenách nových vozů.