Automobilový průmysl je drsné prostředí, v němž přežívají jen ti nejsilnější …i když v poslední době přeje trh i menším výrobcům. Každoročně nám automobilky představují desítky, ne-li stovky nových vozů, kdy každý model ještě dostane několik motorizací. Zdá se, že do prodeje zamíří téměř všechno – spousta konceptů ale světlo světa nikdy nespatřila – a jsou mezi nimi i návrhy od velkých automobilek jako Chevrolet nebo Ford.
ASC Vision: Znamenal pokrok v aerodynamice
V roce 1987 se na představení Geneva Motors poprvé objevil tento stylově zajímavý a netradiční automobil. Celá jeho karosérie i součásti byly z ocele, výjimku tvořila pružná urathanová kola. ASC Vision měl dle všeho disponovat elektricky ovládaným zadním spojlerem, který se přizpůsoboval stylu a průběhu jízdy. Nejen díky tomu mělo vozidlo představovat technologický pokrok v oblasti aerodynamiky; model Vision byl ovšem primárně navržen jako ideové auto na předváděčky.
Chevrolet Corvette Indy, tak nepraktický
Další ze zajímavých konceptů vznikl v roce 1985. Jednalo se o zcela nepraktické vozidlo, o čemž napovídá i typ obsazeného dvoutaktního turbo motoru o objemu 2.65 litrů. Naprosto nevhodný vůz pro jakékoliv delší vzdálenosti, i když motor vypadal v obsazení velice pěkně. Ale stejně jako v předchozím případě, i tady mělo vozidlo sloužit pouze jako výstavní, a ze dvou realizovaných návrhů byl pitom funkční pouze jeden.
OSI Ford Mustang, základ zůstal stejný
Mustang, o kterém nikdo vlastně vůbec neví, jelikož byl dokonale ztracen v historii. Poprvé se objevil na výstavní předváděčce automobilů v roce 1965. Motor o výkonu 271 koní byl do automobilu přesunut z původního typu, ale průměr kol byl zkrácen z 2473mn na přesných 2400mn. S původním Mustangem sdílel model OSI snad jen logo a motor. Charakteristickým rysem vozidla bylo tělo vytvořené ze skleněných vláken a postavení světlometů, které v budoucnu posloužilo jako inspirace, a podnítilo vznik vozu Porsche model 928.
Buick Questor: Odmítnuté funkce, které jsou dnes běžné
Výrobci tohoto vozu snad museli předpovídat budoucnost, jelikož auto bylo zcela originálně navrženo s technologickými doplňky, které jsou pro dnešní dobu běžné. Jenomže rok 1983 na ně zkrátka nebyl připraven, což nejspíš vedlo k jeho odmítnutí a zapomenutí.
Auto disponovalo navigačním systémem i formou dotykově ovládané řídicí obrazovky, a rádio sloužilo i jako telefon, skrze který šlo dělat normální hovory během jízdy, což bylo na tu dobu naprosto nepředstavitelné. Dohromady bylo v automobilu 14 počítačů s různými funkcemi, a dveře se otevíraly za pomocí laserového klíče.
OSI City-Daf, nebezpečné vozidlo bez nápadu
Vozidlo šedesátých let, které bylo naprosto nepoužitelné a místy i nebezpečné. Skutečně nešlo o promyšlený koncept, a je dobře, že se do výroby nikdy nedostal. Kupříkladu dveře řidiče na levé straně se otevíraly jako boční dveře moderních dodávek jezdící v kolejnici, zatímco všechny ostatní bylo možné otevírat „normálně“. Právě dveře řidiče si vysloužily přezdívku „sebevrahovi dveře“, a není překvapením, že se koncept neuchytil.
GM Runabout, vstup střechou a odnímatelný kufr
Trojkolé vozidlo vyrobené společnosti General Motors v roce 1964 je dnes absolutně neznámé. Mělo představovat další pokrok a design budoucnosti, ovšem prostorné moc nebylo. Návrh jednoduše myslel na lidi, ale možná až příliš moc. Netypické nastupování do auta skrze střechu nebylo zrovna praktické, mimo to byl kufr odnímatelný a dokázal sloužit i jako nákupní vozík na kolečkách. Žádné zbytečné přesouvání nákupu, zkrátka jenom naložíte a připevníte k autu.
Fissore Aruanda, první elektromobil na světě
Poprvé vyrobeno v roce 1964 se toto krabicové auto stalo předlohou pro nově vznikající typ Fiatu 500 Giardinetta. Základním pohonem tohoto vozu byl buď zážehový motor, nebo řada baterií, díky kterým auto jezdilo na el. energii. Cílem bylo vytvoření vysoce kompaktního městského vozu, avšak velkého úspěchu u veřejnosti tento model nedosáhl. Budoucnost elektropohonu ale přeci jenom přichází, jenom o 50 let později.
Pininfarina CR 25, idea výkonu a rychlosti
V 70. letech si řada automobilek uvědomila, že nejde pouze o vytvoření stylového auta, ale že je potřeba dbát i na bezpečnost, čehož měl dosáhnout vůz Cr 25 od společnosti Pininfarina. Jeho maximální rychlost dosahovala gigantických 300Km/h a mělo představovat doslova ideu výkonu a odolnosti. Auto bylo dle všeho poháněno jednoplošinovou jednotkou z modelu Ferrari 12, který ubrzdil jedině vylepšený brzdící systém s pohyblivými tělesy chlopní.
Ford Techna, bezpečný tank
Ford toužil nabídnout veřejnosti auto z blízké budoucnosti, a tak vznikl model Techna. Jednalo se o automobil s plnou ocelovou konstrukcí a jednotlivě lepenými částmi karoserie, důraz byl kladen také na vysokou míru viditelnosti. Přední sklo poskytovalo maximální pohled bez překážek, a zároveň i ochranu před větrem. Tyto vymoženosti pomohly mj. ke vzniku sportovního Ford MkIV, a ačkoliv se samotná Techna neuchytila, aplikoval Ford některé její vymoženosti na další modely.
Ghia Lancia Fulvia HF1600 Competizione
Vůz, jehož návrh byl spíše sportovního rázu – teda aspoň si to jeho tvůrci představovali. Okolo vozu koluje řada legend; vozidlo mělo kupříkladu pohyblivý zadní spojler, a víko centrální zadní paluby mohlo být zdviženo za pomoci hydraulických ramen.
Tento automobil byl poháněn motorem Lancia Corse V4, a původní návrh vzešel z produkce Ghia Styling house, který se snažil získat výhodnou spolupráci s výrobcem vozů Ford, aby společně dokázaly vytvořit výdělečně-prodejní vůz.