Auto vyžaduje i další investice než jenom benzín. Kdy má ale ještě smysl do oprav investovat, a kdy je lepší vyměnit svůj vrak za novější auto?
Někteří se s tím již setkali, jiní tuto otázku dříve nebo později řešit budou. Auto je potřeba opravovat, byť s ním jezdíte sebelíp. Po čase odejdou brzdové destičky, opotřebí se spojka, porouchá se elektronika, a oprava je nevyhnutelná. Ale když je těch oprav moc, může být lepší volbou se auta zbavit. Kdy má ještě cenu udržovat staré vozidlo, a kdy je na čase pořídit nové?
Zbavte se citového pouta, myslete ekonomicky
Hodnota těchto našich miláčků je pro každého jiná, a stejně tak i důvody k výměně se liší. Někdo si na nový vůz nesáhne skrz finanční zátěž, jiní ve svých vozidlech pro změnu zas vidí „držáky a bojovníky“, jelikož je jejich automobily nikdy nezklamaly. Coby důvod se do budoucna taktéž nabízí technologie elektronických motorů, neboť spalovacích jednotek bude nejspíš ubývat, a s nimi i možnosti asistenčních služeb. Ale to trošku předbíháme.
Kolik do auta investovat, a co už je moc?
Říká se, že bychom do auta neměli investovat více než polovinu jeho nákupní hodnoty. Pokud jsme si v minulosti pořídili automobil například za 200 000 Kč, celková cena za servisování by tedy neměla překročit „sto táců“. Bavíme se tu ale pouze o ceně servisu; náklady rostou i z důvodu nevyužívání – zkrátka čím více vám vaše vozidlo stojí v servisu, tím spíš na něm proděláte skrze další výdaje, které by v jiných případech pokrylo právě řízení.
A u magického čísla 100 000 ještě chvíli zůstaneme, na řadu totiž přichází počet najetých kilometrů. Pravda, tahle stránka věci je taktéž velmi individuální, osobně se například více orientuji dle hranice 200 000 najetých kilometrů. Jedná se o takový „psychologický fígl“, jednoduše plno lidí může ovlivnit právě celková ujetá vzdálenost, v řádech desetitisíců to totiž přece jen zní daleko lépe.
Doporučujeme: Spolehlivé motory, které přežijí i zbytek auta
Záruka nám dává jistotu
Další pomyslnou hranici, která nám může pomoci v rozhodování, představuje záruční doba, respektive kdy vyprší. Každý jsme alespoň jednou slyšeli o časování pevnosti, a i přesto, že to nemusí být jistota, to riziko tu stále existuje. Další příčinu můžeme přiřadit zvyšujícím se servisním nákladům – ale tady je to spíše sázka do loterie. Automobily po záruční době se zkrátka můžou (ale také nemusí) stát více náchylné na defekty – stejně jako časování pevnosti, i zde se můžeme spíše jen dohadovat. Nicméně pokud se už něco stane, platit budeme my, řidiči – ať chceme nebo ne.
Jaké defekty nastávají, a jak je poznat
Nesvítící světlo či gumičku od stěrače si každý vymění sám, v garáži nebo i před barákem. Jak ale poznat náročné defekty? A které to jsou?
- Tradiční defekt u dieselů tvoří turbodmychadlo v TDI jednotkách, záležitost, jehož oprava se dokáže vyšplhat i na desítky tisíc Kč. Nefunkční či odcházející Turbo poznáme na výkonu, auto jednoduše nebude táhnout, a to výrazně. Motor bude taktéž postrádat typický „turbo“ pískot při záběru.
- Výměna těsnění hlavy válců je vůbec jedna z nejhorších možností. Prvních příznaků si všimneme snadno – motor vám bude „žrát“ více chladící kapaliny, pod motorem však louži nenajdete. V takovém případě ještě koukněte na spodek víčka od vtoku na olej, najdete-li zde „našlehanou“ emulzi, odchází vám těsnění. Taková oprava si s přehledem vezme i přes 10 tisíc korun.
- Dalším případem je prokluzující spojka. Jednoduše se zkuste rozjet třeba na 3. stupeň, auto by se mělo přinejmenším zakuckat, případně „chcípnout“. Pokud se rozjedete bez problémů, spojka prokluzuje. Další příznak je nerovnoměrný nárust otáček a rychlosti, například při jízdě do kopce. Pokud držíte plyn, otáčky rostou, ale auto nezrychluje, což naznačuje dosluhující spojku. Cenově se repas spojky pohybuje okolo 2-5 tisíc u starších modelů.
- Vadného EGR Ventilu si většina z nás všimne až ve chvíli, kdy nefunguje. Oprava tedy nemá smysl, EGR ventily se téměř vždy mění. Laik tuto závadu pozná nejprve na palubce, kde se mu rozsvítí kontrola s nápisem „Check engine“. Další signály tvoří zvýšená spotřeba paliva, snížený výkon, horší startování za studena či nerovnoměrný volnoběh. Cenově se zde dostaneme na 2500 Kč, ovšem u novějších vozů klidně na pětinásobek.
- Nejnebezpečnější možnost tvoří vadný brzdový systém. Takový defekt lze poznat snadno: auto nebrzdí, na brzdu je potřeba šlapat silou, případně brzdí až příliš. Pokud na destičkách není ferodo, pak brzdíme způsobem „železo na železo“ – způsob, který zaručeně uslyšíme. Také enormní spotřeba brzdové kapaliny může prozradit problémy, a co se ceny týče, pohybovat se nejspíš budeme od 4 do 10 tisíc, kotoučovky budou nejspíš dražší.
Doporučujeme: 8 nejspolehlivějších vozů, které můžete dnes koupit
Defektů samozřejmě existuje více, tyhle vypsané vás však můžou drasticky ovlivnit, ať už ve směru bezpečnosti, logistiky, financí, anebo jen pohodlnosti. Mezi další závady patří například vadná baterie, elektroinstalace jako stahování okýnek nebo nefunkční klimatizace. Takové závady vás však nenechají stát na 88. kilometru kdesi na dálnici.
Pokud přemýšlíte nad nákupem ojetiny nebo v nějaké jezdíte, spočítejte si nejdříve, kolik vás vyjde servisování, a jestli nebude lepší koupit auto alespoň za 50 – 80 tisíc. Pokud by měly servisní úkony přesáhnout polovinu hodnoty vozidla, vážně přemýšlejte, že se auta raději zbavíte. Stejně tak při závažnější chybě, která mohla odstartovat doslova řetězovou reakci.