Povinná výbava je nezbytnou součástí auta, koncem minulého roku ale došlo k velkým změnám. Řidiči toho teď budou vozit méně, někteří ale úpravu povinné výbavy nezaregistrovali.
Mnozí považovali povinnou výbavu v současné podobě za „zbytečnou“, a rozhodli se v ní udělat výrazné změny. Z pohledu řidiče je to vítanou změnou, i když už jsou současné standardy, co s sebou vozit, zažité. V praxi sice budou pravidla pro všechny stejná, ale opírají se o zpola pravdivá tvrzení. Podle Ministerstva dopravy ČR si řidiči ušetří starosti i peníze, navíc jim odpadnou komplikace při silniční kontrole.
Info: Změny v povinné výbavě jsou platné od 1. října 2018
Z lékárničky ubyla třetina obsahu
Podle Ministerstva dopravy je zbytečné, aby řidič vozil v lékárničce tolik materiálu, který stejně umí v praxi použít jen málokdo. Nově z ní tak můžete vyhodit trojcípý šátek, roušku a náplast s polštářkem. I nadále v ní zůstávají hotové obvazy s jedním a se dvěma polštářky, škrtící obinadlo, hladká náplast, nůžky, isotermická fólie a latexové rukavice. Dle zjištění se ukázalo, že spousta řidičů nevědělo, co z toho použít, a tak raději nepoužívali nic.
Až doteď řidiči často vyhazovali nepoužité lékárničky kvůli tomu, že datum exspirace skončil – přitom ale stačilo nahradit jenom vybrané věci. Mezi řidiči také koluje mýtus, že musí být lékárnička zabalená do fólie (zapečetěná), což není pravda – důležité je, aby v ní byl zákonem předepsaný obsah – což byste bez jejího rozbalení ani nemohli zkontrolovat. Pokud tedy skončí některým věcem exspirace (obvazy, náplasti apod.), postačí nahradit jenom je.
Náčiní na výměnu kola můžete vyhodit
U aut s dojezdovými pneumatikami (run-flat) a elektronickou detekcí defektu už nebude potřeba vozit hever, klíče ani náhradní kolo. To platí také pro vozy vybavené lepící sadou pro bezdemontážní opravu pneu a pro vozidla se zajištěnou asistenční službou. Teoreticky tak nemusí vozit náčiní na výměnu kola žádné auto – třeba auta s runflaty nebo lepící sadou už ho nemusela vozit ani dříve.
Jde tak spíše o sjednocení pravidel, a pokud náčiní vozit budete, na škodu to nebude. V některých případech je ostatně jednodušší a rychlejší kolo vyměnit svépomocí než čekat na asistenční službu. A pořízení „run-flatů“ je taky o něco nákladnější záležitost, takže mnozí stejně dávají přednost levnějším pneu v kombinaci v kombinaci s rezervou nebo lepící sadou.
Info: Run-flat je speciálně navržená pneumatika se zesílenou bočnicí, na níž můžete jet v případě defektu rychlostí nejvýše 80 km/h do vzdálenosti 80 kilometrů.
Když vám praskne žárovka, jeďte do servisu
Podle ministerstva je u většiny nových aut téměř nemožné, aby si řidič vyměnil žárovku sám, a tak je lepší rovnou zajet do servisu. Demontáž zadního světlometu a následná výměna žárovky je prý někdy oříškem i pro zkušeného mechanika …u předních je to sice o něco jednodušší, ale opravář se někdy pořádně zapotí.
V povinné výbavě už tak nemusíte vozit pojistky ani žárovky, což je u novějších vozů pochopitelné; ovšem u starších je stejně řidiči vozit budou, protože je výměna relativně jednoduchou záležitostí. Znovu se tak jedná spíše o sjednocení pravidel, protože by bylo pro řidiče obtížné, kdyby byla povinnost ukládána pouze vybraným autům.
Co se v povinné výbavě nemění
V rozhodnutí bylo přesně stanoveno, co už s sebou řidiči vozit nemusí; naopak ale nezapomínejte na zbytek povinné výbavy: Reflexní vesta (nejlépe po ruce řidiče), výstražný trojúhelník, tažné lano a autolékárnička s poněkud řidším sortimentem. U vybraných aut potom sada na zalepení pneumatiky nebo obuté run-flat pneu, případně „postaru“ hever, rezerva a klíče. Řidiči tak vlastně dostávají na výběr, co s sebou vozit, a co mohou z auta úplně vyhodit.