Jak ovlivní změna zákona postoj STK? Možná teď budeme platit zbytečně

STK - změna zákona i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Koncem roku čeká STK razantní změna, kvůli které můžou řidiči platit podstatně více, než bude ve skutečnosti potřeba. A pro některé auto-servisy bude zřejmě rozhodnutí zákonodárců likvidační.

Zákon o provozování STK byl upraven novelou, která zejména umožní otevření autoservisu při stanici technické kontroly. Odborníci změnu nechápou, a automechanici se bojí, že přijdou o práci. Skončí totiž roky zákazu, který zajišťoval objektivní posuzování stavu vozidla, a někteří provozovatelé tak můžou „opravovat“ závadu, která ve skutečnosti neexistuje, nebo není takového rozsahu. Taková úprava v zákonu můžete mít neblahý dopad také na motoristu, který přijede s autem na kontrolu.

STK - změna zákona iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Výsledky STK budou možná záměrně zkreslené

K oddělení stanic technické kontroly a autoservisů mělo svůj důvod, a sice zachovat objektivní názor technika STK na stav vozidla. Ti by totiž měli fungovat nezávisle na autoservisech, takže by dohozením zakázky nic nezískali. Jenomže spousta stanic bude moct otevřít servis přímo vedle, třeba i ve stejném areálu, aby mohli zákazníkovi opravit zjištěnou závadu okamžitě, a ten si nemusel třeba zajišťovat odtah technicky nepojízdného vozu.

Na jednu stranu to vypadá, že zákazník-motorista ušetří čas, peníze i starosti s přejížděním do autoservisu, kde by museli zjištěnou závadu znovu diagnostikovat a zjistit její rozsah. Pokud tak technik STK zjistí například únik oleje do motoru, budou ve „vlastním“ servisu hned vědět, na jakou závadu se zaměřit.

Tady už ovšem narážíme na možná střet zájmů, kdy by mohl být únik způsobený třeba jenom vadným těsněním, ale servis záměrně provede komplikovanější a pro zákazníka nákladnější opravu. V závěru pak třeba servis provede jednoduchou opravu, kterou bude vydávat za náročný zákrok, a shrábne peníze „za nic“.

Nad změnou zákona zůstává rozum stát

Více jak 17 let budovalo Ministerstvo dopravy síť kamenných stanic technické kontroly, aby byly zřizovány v rozumném poštu a v dostatečných vzdálenostech od sebe. Vynaložené finance i úsilí teď přichází vniveč, nehledě na nejistý osud některých autoservisů, kterým pravděpodobně klesnou tržby, nebo pro ně bude mít rozhodnutí likvidační následky.

Nových STK ale jen tak nepřibude, protože je jejich počet přímo regulovaný státem, jak potvrdil i Zdeněk Nytra: „Pokud dosáhne počet STK maxima, žádná další licenci dostat nemůže, i kdyby měla technické vybavení na nejlepší světové úrovni a nejlepší odborníky. Má smůlu, musí počkat, až některý provozovatel STK svoji licenci nebude využívat a odhlásí se z evidence STK.“

V praxi tak budou STK zvýhodněny, protože si můžou ke své činnosti otevřít ještě opravnu aut, zatímco autoservis si stanici technické kontroly neotevře. Ke zřízení STK je potřeba splnit přísné podmínky, třeba průjezdná linka musí být dlouhá alespoň 26 metrů, a technici stanice musí mít oprávnění k výkonu práce. Nehledě na to, že k otevření autoservisu není třeba žádné speciální povolení, a jeho zřízení je podstatně levnější (v podstatě můžete otevřít živnost v garáži).

Změny naopak chválí „slepí“ zákonodárci

Změny v zákonu vítají především poslanci, protože pokud objeví technik STK nějakou závadu, může ji řidič nechat opravit de facto na stejném místě. Zatím se ovšem zdá, že nepočítali s již popisovanou možností, kdy by mohl technik uměle vytvářet závady, aby majitel vozu zaplatil neexistující opravu. V zákonu zatím nebyla ukotvena žádná pojistka, aby k takovým případům nedocházelo, takže se zřejmě budeme spoléhat na „dobré slovo“ techniků.

Také vám to zní v dnešní době směšně? A nebo je v tom něco jiného, než „ušetřit motoristovi čas i peníze“? V současnosti si řeší asi polovina motoristů opravy přes „vlastního“ mechanika nebo ověřený servis. Dokonce i Profesní komora STK se obává, že dojde ke zhoršení stavu vozidel a motorek, protože nebude jakkoliv garantováno, že proběhne prohlídka objektivně.

Novela zákona legalizuje už zaběhlý „zakázaný business“

Podobné praktiky už u nás fungují léta, kdy je vedoucí servisu nastrčený nebo podplacený, případně si majitel STK zřídí na druhé IČO (třeba manželky) ještě autoservis. A ve skutečnosti není moc těžké najít souvislosti, kdy stanice STK přihrává všechny zakázky jedinému servisu. Jeho majitel pak přimhouří oči, když nechá opravit i uměle vytvořenou závadu, nebo si naúčtuje nějakou přirážku.

Objektivní posouzení může zajistit externí technik

Majitelé autoservisů už připravují stížnost Evropské komisi. Podle nich totiž bude stanice technické kontroly, která navíc provozuje i autoservisu, vždy ve výhodě. Motorista se pak nebude moct rozhodnout, jaký servis k opravě vybere, ale kývne na „nejrychlejší“ řešení. Někteří technici můžou navíc záměrně zahrát divadlo, aby udělali z malého problémy velký, a vytvořili tak na motoristu tlak.

Řešením by mohl být tzv. německý systém, kdy bude do jednotlivých STK dojíždět kvalifikovaný technik, a provádět v nich kontroly nezávisle na majiteli stanice. Takový pracovník by ani neměl zůstávat moc dlouho na jedno místě, ale bude objíždět např. 10 různých STK, aby si nemohl s majitelem vytvořit „přátelské pouto“, a uchoval si tak profesní objektivitu. Pokud tedy objeví externí technik na voze závadu, diagnostikuje ji a odborně popíše, takže bude mít autoservis přesné informace o tom, co má opravit. Ano, v důsledku to bude znamenat, že tám třeba přihraje zakázku „domácímu“ servisu, ale ten bude spravovat pouze to, co je skutečně potřeba. A pokud bude vůz nebo motorka v perfektním stavu, pustí ho do provozu.

Ovšem v případě, že by chtěl majitel STK technika přemlouvat k záměrnému nalezení závady, hrozí mu vysoká sankce – stejně jako v případě, že by technik k něčemu takovému svolil. Ministerstvo dopravy připouští, že se musí celá záležitost doladit, aby nebyla znevýhodněna STK ani nezávislé servisy. Zatím to ale v plánu nemají, a tak nám nezbývá než doufat, že toho nebudou STK provozující zároveň i servis zneužívat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články