Jeep Willys se stal symbolem invaze Spojenců na západní frontě, ale ve výzbroji ho měli i Sověti.

                   

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

iZdroj fotografie:

Všestranný lehký užitkový vůz, který dostal jméno „Jeep“ výrazně přispěl k vítězství Spojenců a urychlil jejich postup do srdce nacistické říše. Málokdo ale ví, že ho ve měli k dispozici i Sověti, a dokonce na něj montovali odpalovače raket.

Američané dodávali od roku 1941 vojenský materiál všem spojencům

Willys MB byl vyráběn od prosince 1941, prvních 25 808 vozů dostalo svařovanou ocelovou mřížku (tzv. slatgrille). Do Ruska, Británie, Číny, Svobodné Francie a dalších spojeneckých zemí se dostal díky Zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act), který přijal Kongres 1. března 1941. Díky němu začaly do spojeneckých rukou putovat vozidla a zbraně, které měly přispět k porážce OSY. Součástí dodávek byl i Jeep Willys vyráběný firmou Willys Overland.

Mohlo by vás zajímat: Dárek pro Cristiana Ronalda za přestup do Juventusu: nejrychlejší SUV. Co dalšího má v garáži?

Džípy vyráběl i Ford

S cílem splnit rostoucí počet objednávek uzavřel Willys v lednu 1942 s Fordem kontrakt na stavbu vozů MB na základě licenční smlouvy s Ford Motor Co. Tato vozidla postavená Fordem, známá jako GPW, byla téměř identická s výjimkou několika rozdílů (Přední příčník ve tvaru „U“ místo trubkovité jednotky).

Velká většina z téměř 50 000 „džípů“, dodaných během 2. světové války do Sovětského svazu, sestávala z modelů Willys MB a Ford GPW.

Část z nich dorazila rozmontovaná v kontejnerech (tzv. džíp v bedně) a byly smontovány v závodě č. 4 v Kolomně, moskevské oblasti a také v továrně Gorkiy Auto Zavod (»GAZ«).


Mohlo by vás zajímat: První Ford Mustang: Pořádně nadupaná kára pro drsňáky

Jeep jako raketový nosič

Když Rudá armáda v létě 1944 postupovala do Karpat, vznikla poptávka po mobilních raketových nosičích, které měly poskytnout podporu v horských oblastech.

Důmyslný ruští inženýři nakonec našli řešení kombinací mobilního raketometu BM-8-8 82mm s vozidlem notoricky známým pro jeho průchodnost terénem, v Rusku přezdívaný „Willysov“.
Vzhledem k tomu, že dobové fotografie prakticky neexistují (přinejmenším ty, které nejsou podvržené), je třeba předpokládat, že tímto způsobem byly převedeny pouze velmi malé počty MB.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Program Lend and Lease nejspíš zachránil Sovětský svaz před Nacisty

Jeepů se z produkce továren Willys, Bantam a Ford vyrobilo v letech 1941 až 1945 přes 630 000 kusů a výrazně přispěly k vítězství spojenců nad státy OSY. Nejnovější poznatky historiků se také přiklánějí k názoru, že nebýt programu Lend and Lease, obrat na východní frontě by nastal mnohem později, jestli vůbec. Džíp v bedně (Jeep in crate) dnes patří k nejcennějším nálezům automobilových veteránů. Pozdější sovětská armádní vozidla GAZ přejala z tohoto všestranného dříče mnoho řešení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články