Pneumatika může explodovat i u osobního vozu. Co to způsobuje a jak se zachovat?

                   

Kdo jezdí pravidelně, ten se často setkává se situacemi, kdy nákladnímu vozu bouchne pneumatika. Vzhledem k počtu náprav a pneumatik se nejedná o až tak velký problém a řidič obvykle danou situaci zvládne. Mnohem větší problém je, pokud bouchne pneumatika osobního vozu. Není to tak časté, ale podobní situace existují. Co je způsobuje?

Poškození pneumatiky

Určitě je na místě čas od času zkontrolovat svou pneumatiku a zjistit, zda není v některém z míst poškozena. Také je vhodné myslet na jejich stáří. S každým rokem ztrácí své ideální vlastnosti, což může přinášet i mnohá rizika. Roli hraje také konkrétní výrobce a s tím spojená kvalita materiálu. I proto pneu z Číny často končí na samotném chvostu mnoha testů.

Nahuštění pneumatiky

Každý výrobce vozu udává, na kolik by měly být nahuštěné pneumatiky. To odpovídá jak hmotnosti daného vozu, tak i velikosti dané pneumatiky, nebo i tomu, kolik jede v autě lidí (a kolik je naloženo zavazadel). Proto je doporučováno tyto hodnoty dodržet. Pozor i na podhuštění, které sice nemusí být spojeno s bouchnutím, ale zase má negativní vliv na spotřebu, výdrž pneumatiky, nebo držení jízdní stopy.

Teplota vozovky

Není neobvyklé, že při opravdu vysokých denních teplotách může výrazně stoupat i teplota na samotných vozovkách. Vzduch má teplotu v rozmezí 30 – 40 stupňů ve stínu a na slunci bude podstatně více. Sluneční paprsky následně ohřívají silnici a její teplota může být i více než 60 stupňů. Následně dochází k dlouhodobému kontaktu s pneumatikou, což může vést také k její explozi.

Rychlost jízdy

Ano, i ta má vliv na riziko samotné exploze pneumatiky. Platí zde jasné fyzikální zákony. Sice dochází k většímu proudění vzduchu, ale ne takovému, aby se pneumatika zvládla ochladit. Pří rychlejší jízdě dochází k vyššímu zahřívání a tedy opět k tomu, že se zvyšuje riziko problémů.

Brzdění

Jak správně brzdit? Experti doporučují krátké a přerušované brzdění. Kdo dlouhodobě stojí na brzdě, ten výrazně zahřívá brzdové kotouče. Dané teplo se opět přenáší dále a může znamenat riziko. To stejné platí i v případě vadných brzd, které nefungují jak mají a tak i během standardní jízdy může docházet k běžnému tření a tedy ohřevu.

Jak se v případě prasklé pneumatiky zachovat?

Výše vidíte, jaké situace a případy mohou zvýšit riziko bouchnutí pneumatiky. Stačí, když dojde ke kombinaci několika z nich a problém je na světě. Jak se v takovém případě zachovat? Hlavně je třeba nezmatkovat. Chybou jsou jak prudké pohyby volantem, tak i velmi prudké brzdění. Obojí může způsobit nenadálý smyk. Ideální je snažit se stále držet svou jízdní stopu a pomalu a bezpečně zpomalovat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články