V září roku 2000 opustil výrobní linku poslední model vozu Fiat 126, který je mnohem lépe znám pod svou přezdívkou Maluch. Vzhledem k jeho velikosti se dá říci, že se se jednalo o typické městské auto, kterých je dnes na našich silnicích více než dost. Charakteristika tohoto modelu však byla přece jenom v něčem jiná.
Historie od roku 1972
Historie vozu se začala psát v roce 1972. To byl Fiat 126 poprvé představen, a to jako nástupce Fiatu 500. Nutno říci, že k tomuto představení došlo v Itálii a zde byla následně zahájena také výroba. O rok později se spustila i výroba v Polsku, kde se vyráběl vůz s modifikovanou karoserií a vzhledem. Měl vyšší podvozek, stejně jako oranžové blinkry, nebo i jinou masku chladiče. Takzvaný Polski Fiat 126p se ihned stal hitem na domácí půdě. Velmi rychle si získal přezdívku Maluch a také zájem jak polských, tak třeba i maďarských zájemců.
Byla vytvořena i řada unikátních verzí
Klasický Fiat 126 nebo Polski Fiat 126p nebyly to jediné, co bylo navrženo. Během let se objevila celá řada různých prototypů, které vycházely z klasické konstrukce vozu, která byla jenom lehce modifikována. Mezi nejzajímavější verze můžeme považovat variantu pouze s přední řadou sedadlem a velkým kufrem. Dále třeba Fiat Bombel, který by se dal přirovnat k dnešním pick-upům. Nechyběl ale ani kabriolet, nebo dokonce horská verze vybavená sněžnou radlicí.
Miliony prodaných kusů
A proč je Fiat 126 nebo Polski Fiat 126p tak ikonickým vozem? Jednoduše proto, že se jich vyrobilo a prodalo ohromné množství. Bylo to zhruba 4,7 milionu kusů. Z toho více než 3,3 miliony aut šlo na Export. A to mluvíme jenom o Polské výrobě. Kolik vozů jezdí po světě dnes, to bohužel nevíme. Stále více se však jedná o poměrně žádaný kousek mnoha sběratelů. Jak fanoušků, tak těch, co chtějí mít doma tento kus zajímavé historie.