Bezpečnostní systémy mohou být kontraproduktivní. Řidič přestává být pozorný

                   

Bezpečnostní systémy obsahují nejenom drahá a luxusnější auta, ale i ta obyčejnější. A podle nařízení EU má dojít k tomu, že od roku 2022 musí mít některé bezpečnostní systémy všechna auta, která budou nabízena na evropském trhu. Jde o krok, který má zvýšit bezpečnost na silnicích. Nutno však dodat, že využití daných systémů může být i kontraproduktivní.

Řidiči klesá pozornost

Pokud má řidič vše ve svých rukách a žádné bezpečností systémy ve svém voze nemá, tak musí být stále ve střechu. Stále musí sledovat, co se kolem něho děje a na to musí rychle a adekvátně zareagovat. Co ale v případě, že je auto bezpečnostními systémy doslova prošpikované? Vůz dělá mnoho běžných věcí sám a v tu chvíli řidiči klesá pozornost.

Ani bezpečnostní systémy nejsou stoprocentní

I když jde vývoj neustále kupředu, stále nelze říci, že by byly bezpečnostní systémy stoprocentní. V některých případech může systém špatně vyhodnotit situaci a je třeba, aby řidič rychle zasáhl. V jiných případech si zase bezpečnostní asistent nemusí být jistý a v tu chvíli předává řízení zpět řidiči, který musí situaci sám vyřešit.

Problémy jsou větší, než když řidič řídí sám

Tím, jak řidiči klesá pozornost nemusí být schopen, tak rychle zareagovat. Obvykle jde o vteřiny a řidič, který spoléhá na asistent jich několik vyplýtvá jenom tím, že bude zjišťovat co se vlastně děje a na co má reagovat. Problémem je i to, že mu asistent předá řízení doslova z ničeho nic. Zazní výstražný zvuk, objeví se ikona vypnutí asistentu a řidič musí reagovat. Opět ztrácí drahocenné sekundy, které mohou být příčinou i vážných dopravních nehod.

I proto se odborníci často shodují na tom, že bezpečnostní asistenti mohou být prospěšné, ale nikdy by neměly suplovat práci řidiče. Ten začne postupně spoléhat spíše na auto než na sebe a ve chvíli kdy asistent selže, bude v koncích. Přitom v autě, které není prošpikováno elektronikou by vše bez problémů zvládl.

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články