Brzdy jsou jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v autě. Nevědomky si je však ničíme, což může způsobit jak jejich podstatně horší funkci, tak to může znamenat i vysoká náklady spojené s případnou opravou, ale klidně i výměnou brzdových destiček, nebo brzdových kotoučů. Jak jezdit, aby stále byly jako nové a plně funkční?
Kontrolujte brzdovou kapalinu
Každý si jistě s úsměvem vzpomene na autoškolu, kdy musel před každou jízdou zkontrolovat stav provozních kapalin. Reálně to nedělá nikdo. Čas od času byste ale měli zvednout kapotu a podívat se, zda je brzdové kapaliny dostatek. Pokud ne, co nejdříve ji dolejte na optimální hladinu. Pokud dlouhodobě ubývá, počítejte s možnou netěsností.
Nepřehřívejte je
Přehříváním brzd si je většina lidí úplně zbytečně ničí. Nejenom, že jsou zbytečně opotřebovávány, ale dokonce může dojít i k částečným deformacím. Typickým problémem je jízda z táhlého kopce, s nohou neustále na brzdě. Tomuto se vyvarujte tak, že budete takzvaně brzdit motorem a další zpomalení budete realizovat spíše prudším sešlápnutím brzdy po kratší dobu.
Řešte jakékoliv zvuky
Když se od kol ozývá jakýkoliv nestandardní zvuk, je třeba ho samozřejmě řešit. Mnohdy může jít o problém s brzdami. Když vše podchytíte na začátku, může postačit třeba jen drobná oprava. Ignorování závady naopak může vést až k tomu, že se oprava výrazně prodraží, jelikož první problém podnítí vznik dalších.
Nebrzděte, když to není nutné
Jezdit stylem „brzda-plyn“ ve vás možná budí pocity závodníka, ale jinak se jedná o ten nejhorší jízdní styl jak s ohledem na spotřebu, tak ničení brzd. Když je to možné nechte auto v klidu dojet na místo setrvačností a brzdu použijte až pro zastavení na několika posledních metrech. Tím výrazně prodloužíte nutný interval výměny kotoučů i destiček.
Pozor na ruční brzdu
Jestliže používáte ruční brzdu, dávejte pozor ať se s ní nerozjedete. Není nic výjimečného, že si toho řada řidičů všimne až po pár set metrech. Jak se to podepíše na vašich brzdách není nutné dodávat.