Za ideálních podmínek by se z výfuku neměl linout žádný kouř. Zplodiny z něho vycházející by měly být doslova neviditelné. Přesto tu je několik výjimek. Typický je černý kouř u naftových motorů, zvláště pokud pořádně sešlápneme plyn, nebo kouř bílý či šedý. Ten můžeš někdy znamenat pohromu, ale nyní v zimním obdobní za něho spíše může jenom počasí.
Bílý kouř
Pokud by se u vašeho vozu objevil znenadání bílý kouř, může to znamenat špatné nebo prasklé těsnění hlavy válců. Do motoru se tak dostává chladicí kapalina. Ta začne tvořit vodní páry a objevuje se bílý kouř. Také dochází k tomu, že enormně rychle ubývá. Tento problém je samozřejmě třeba začít řešit urychleně, jelikož odkládání může komplikace prohlubovat a také prodlužovat.
Šedý kouř
Objevit se však může také šedý kouř, který nesouvisí s výše uvedeným problémem, ale je často důsledkem špatné směsi paliva. Nikoliv toho, že špatně natankujete, ale toho, že je do motoru špatně dávkováno. Vlivem technické závady se do motoru dostává palivo smíchané se špatným poměrem vzduchu, což má na následek právě tvorbu typicky šedého kouře. I tady je vhodné vyhledat co nejdříve servis.
V zimě jde o běžnou věc
Pokud jste v posledních několika dnech vyjeli, jistě jste si všimli že bílý nebo šedý kouř měla téměř všechna auta. Bylo to snad způsobeno poruchou? Rozhodně ne. V zimě je tento jev zcela běžný. Důvodem jsou nízké teploty a studený motor, což znamená i studené výfukové potrubí. V něm se může objevovat kondenzace – tedy voda. Po nastartování se začne výfukové potrubí zahřívat, voda se začne odpařovat a ve formě vodní páry míří ze systému spolu s dalšími zplodinami ven. Tento bílý kouř je tedy zcela neškodný a jakmile se výfukové potrubí zahřeje natolik, že všechna pára bude pryč, je po problému. Pokud v autě vše funguje, jak má, bílý, někdy i lehce našedlý kouř jednoduše zmizí.