Když se mluví o prvním SUV Škodovky, každému se patrně vybaví Yeti. To je však velkou chybou. Prvním modelem byla Škoda Trekka. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Nejste jediní. Podívejme se proto na toto auto trochu důkladněji.
Z Nového Zélandu
Důvodem, proč je Škoda Trekka v Evropě tak neznámým autem je především to, že se zde vůbec nevyráběla, ani pro takzvaný starý kontinent nebyla určena. Její historie se začala psát na Novém Zélandu, kde byla také vyráběna. Tomu odpovídá i fakt, že po usednutí budete marně hledat volant, jelikož ten se nachází vpravo. A řadit tak budete muset levou rukou.
Unikátní na celé výrobě vozidla Škoda Trekka bylo i to, že ačkoliv se montovala na Novém Zélandu, tak veškeré díly pocházely z Evropy. Sem se přepravily až zde následně vzniklo finální auto. A jelikož o auta byla v té době velká nouze, stal se vůz velmi populárním. Mluvíme o roce 1966, kdy došlo k realizaci prvního vozu.
Žádný trhač asfaltu to nebyl
Pokud se podíváme pod kapotu, je třeba říci, že Škoda Trekka rozhodně nebyla žádným trhačem asfaltu. Právě naopak. Pod kapotou byl motor o objemu 1,2 litru. Ten nabízel výkon 47 koní a hodnotu točivého momentu 87 Nm. I když se to zdá velmi málo, dokázal vyvinout rychlost až 110 kilometrů v hodině. Vůz byl k dispozici výhradně s manuální, čtyřstupňovou převodovkou. Známy jsou i data o spotřebě, která byla na naše poměry astronomická. Trekka si brala kolem 11 litrů na sto kilometrů.
Zájemce si získala obrovskou variabilitou
Škoda Trekka si nezískala svou popularitu jednoduše proto, že na Novém Zélandu v danou dobu nebyl až tak velký výběr jiných vozů. Hlavní předností měla být celková variabilita auta. Zájemci tak mohli vybírat ze třídveřového pickupu, který mohl být ve dvoumístném, ale i osmimístném provedení, kdy zbývající místa k sezení zajišťovaly dvě lavice vzadu. Stejně tak bylo možné vůz pořídit také ve variantě kombi. Zapomínat nelze ani na verzi bez střechy, či na variantu s plátěnou, ale také laminátovou střechou. Každý si mohl vybrat to, co potřeboval.
Konec v roce 1972
Produkce vozu Škoda Trekka byla ukončena v roce 1972. Do té doby bylo prodáno asi 3 000 variant. Většina z nich našla své majitele právě na Novém Zélandu, ale některé stovky aut se dostaly také do Austrálie a desítky z nich dokonce i do Indonésie. V Evropě je tento vůz raritou a podle odhadů jsou zde jednotky kusů, které pochopitelně slouží jako sběratelské exempláře.