Je lepší auto s manuálem, nebo naopak s automatem? Toto téma mezi řidiči velmi často rezonuje, a tak jsme se rozhodli se mu také věnovat. Posoudit výhody, ale samozřejmě i nevýhody obou variant. A co vyšlo lépe?
Manuální převodovka
Začneme manuálem, který je v našich končinách přece jenom běžnější. Pokud jde o výhodu, rozhodně je třeba říci, že manuál snižuje cenu auta, klidně i o desítky tisíc. Dále nelze opomenout to, že s manuálem má řidič vše kompletně ve svých rukách. Je jenom na jeho rozhodnutí, kdy, který rychlostní stupeň zařadí a auto mu do toho nijak „nemluví“. Též je kladem o něco vyšší přesnost, hlavně v kombinaci se spojkou, což se hodí třeba při rozjíždění do kopce.
Negativem manuální převodovky je naopak to, že se mnohdy připravujeme o možnost využít určité autonomní jízdy. U některých vozidel se po přeřazení deaktivuje například tempomat, který je nutné znovu zapínat. Také nelze opomíjet na to, že jízda s manuálem může být mnohdy otravná, hlavně potom v dopravních zácpách. Stálé sešlapávání spojky, řazení a vyřazování bavit přestane. Třetím negativem může být náchylnost k poškození, hlavně při špatném řazení, kdy takzvaně přepočítáme zuby.
Automatická převodovka
I tady začneme nejprve klady. Automat umí zjednodušit jízdu. Soustředíme se jenom na řízení, na brzdu a plyn a už není třeba řešit cokoliv jiného. Správný rychlostní stupeň volí auto. Také je u automatických převodovek možné využít různé funkce autonomního řízení, jako je třeba známý autopilot u Tesly. Stačí sednout do vozu a často není třeba dělat nic, ani točit volantem. Výhodou je také celková správnost řazení. Auto nikdy nenechá spadnout otáčky buď extrémně nízko, ani vyjít extrémně vysoko, kdy může hrozit poškození motoru. Posledním kladem je o to, že některé automaty umožní i ruční řazení, třeba pádly, nebo pohybem řadicí páky dopředu a dozadu.
Negativa automatické převodovky je určitě dražší údržba, ale i případná dražší oprava. S penězi také souvisí i to, že je u automatu nutné počítat se zvýšením ceny vozu, i o desítky tisíc. Dále je dobré připomenout spotřebu, která je u automatů často lehce nižší. Dnes už ale rozdíly nejsou zase tak výrazné. Posledním negativem je stoprocentně i to, že jako řidiči ztrácíme možnost vnímat samotné auto a jeho chování.