Asi každý motorista je dneska obeznámen s filtrem pevných částic, který je dlouhodobě velkým tématem. V uplynulých letech se to týkalo zejména dieselových motorů, konkrétně starších vozidel, jejichž řidiči si tento filtr nechávali vymontovat. Vozidlo samozřejmě potom mělo daleko horší emise, zejména co se týká mikročástic v podobě sazí. Vymontování filtru je samozřejmě nelegální, v dnešní době dokonce můžete dostat velkou pokutu a okamžitě vám může být vozidlo odstaveno v důsledku jeho nezpůsobilosti pro provoz na pozemních komunikacích.
Proč si na filtr pevných částic dávat pozor
Jakkoliv již dneska vymontování filtru pevných částic není téma, je důležité počítat s tím, že jej zkrátka v autě máte. V současné době se to týká už také benzinových motorů, a to s ohledem stále většího tlaku na ekologii. Čištění DPF filtru probíhá ve vozidle automaticky. Pokud je filtr v pořádku, má velmi vysokou účinnost. Velice efektivně tak dokáže zachytávat nespálené pevné částice. V některých případech však může dojít k:
- Snížení účinnosti filtru
- Zanesení filtru
Snížená účinnost přichází ke slovu tehdy, pokud regenerace filtru neprobíhá správně. V konečném důsledku může dojít až k tomu, že se filtr kompletně zanese a můžete si jej prakticky zničit. Proto je důležité nepřehlížet kontrolku nutné regenerace filtru.
Spouštíme regeneraci filtru
Může se totiž velice snadno stát, že vzhledem k charakteru vašich jízd řídící jednotka motoru nemá možnost spustit regeneraci. Právě v takovém případě se vám zobrazí varovná kontrolka, která upozorňuje na nutnost filtr vyčistit. Tento proces spustíte tak, že pojedete dlouhodobě plynulou jízdou při využívání středního rozsahu otáček motoru. To je v zásadě jednoduchý popis toho, jak spustit regeneraci DPF. Výše jsme sice psali o tom, že vše probíhá automaticky, ale musíte nabídnout vozidlu takové provozní podmínky, za kterých může regenerace proběhnout. Otáčky okolo 2 až 3 tisíc a plynulá čtvrthodinová jízda je tak akorát.
Zdroj obrázku: Lisa – S / Shutterstock.com