Evropská unie má, pokud jde o čistotu ovzduší, poměrně jasný cíl. Snažit se postupně a celkem radikálně snižovat množství CO2 ve vzduchu. Podle EU jsou v tomto směru velkými znečišťovateli auta a tak se na ně, tedy na automobilky vztahují určité limity. Ty nejnovější vejdou v platnost v roce 2021. Už teď je jasné, že řada automobilek s nimi bude mít problém a tak budou muset platit pokuty.
Nová auta produkují CO2 více, než tomu bylo dříve
Paradoxní na tom všem je, že když se podíváme na statistiky toho, kolik CO2 současná nová auta produkují, tak je to více než dříve. Tyto závěry vycházejí ze studie společnost Jato Dynamics. Ta mapovala emise CO2 z aut koupených v loňském roce a vyšla jí průměrná hodnota 121,8 gramů na kilometr. Tyto hodnoty společnost porovnala s daty z minulých let a došlo k překvapivému zjištění. V loňském roce na tom byly vozy nejhůře. Průměrné emise v roce 2015 dosáhly 119,2 g CO2 / km, v roce 2016 117,8 g CO2 / km, v roce 2017 118,1 g CO2 / km a v roce 2018 120,5 g CO2 / km.
Proč se tak děje? Vysvětlení je snadné
Jak je možné, že se tak děje, když se automobilky snaží vyvíjet nové motory a technologie, které mají být čistší? Důvody jsou dva. Prvním důvodem je obliba vozů SUV. Jde o těžší vozy a také větší vozy. Logicky se u nich spaluje spalování z důvodu potřebné energie k rozjetí těžkého auta. A potom je tu také vyšší odpor vzduchu, kdy je také třeba dostatek energie k tomu, udržet rychlost vozu. Motor tak spaluje více a tím logicky tvoří více CO2.
Druhým důvodem je odklon mnohých lidí od naftových motorů. Ty jsou sice obecně špinavější, hlavně pokud jde o různé drobné částice. Pokud však jde jenom o emise CO2, tak jich produkuje méně než motor benzinový. Jejich podíl na trhu stoupá a tak se logicky musí zvyšovat i množství v ovzduší. Zároveň je ale pravdou, že díky většímu zájmu o benzín klesají jiné škodliviny, které jsou spojovány primárně s naftou.
Foto: Pixabay.com