Podíl automatických převodovek rok od roku stoupá, a to hlavně v segmentu nových vozidel. Je to dáno jak tím, že řada lidí chce mít za volantem větší pohodlnost, tak i tím, že některé modely ani v manuálu neseženeme. Máme na mysli například vozy, kde už nechybí elektromotor. Pokud chcete automat hlavně kvůli pohodlí, a vybíráte ojetinu, je dobré být na pozoru. Které vozy jsou těmi, které můžeme doporučit?
Mercedes-Benz – 722,4 a 722,5
Prvním tipem na ojetiny s automatickou převodovkou jsou Mercedesy z přelomu osmdesátých a devadesátých let. Tento typ převodovky i v současné době ukazuje svou celkovou spolehlivost a to, že i při vysokém nájezdu se není třeba bát žádných velkých poruch, nebo žádných velkých servisních zásahů. Jediným možným negativem je to, že v některých případech mohl tento typ převodovky oproti manuálu zvýšit spotřebu o několik nižších litrů. Na druhou stranu byly montovány hlavně do v té době povedených německých limuzín a tak se tento fakt zase až tolik neřešil. Příkladem modelu, kde tuto převodovku najdeme, je třeba legendární Mercedes-Benz W124.
Toyota – A750 a A760
Zde si můžeme jasně potvrdit onu vyhlášenou japonskou spolehlivost. Pokud hledáte ojetinu se spolehlivým automatem, držte se těch, které mají označení A750 a A760. V obou případech se jedná o dobrou volbu, kterou najdete třeba ve známých vozech Toyota Land Cruiser, nebo jsou součástí i modelů Lexus GS. Tento šestistupňový automat jasně potvrzuje japonskou spolehlivost a důraz na kvalitu, jelikož bez jakýchkoliv výrazných potíží a servisních úkonů dokáže zvládnout i stovky tisíc kilometrů. Podle některých se první výrazné problémy objevují zhruba při nájezdu nad 500 tisíc kilometrů, což je hodnota, které moc lidí v reálném provozu ani nedosáhne.
GM – 42RLE, Jeep 545RFE
Automatické převodovky s tímto označením jsou svým charakterem velmi jednoduché, což se nyní po letech provozu jeví jako velké plus, jelikož se na nich v podstatě nemá co pokazit. Automaty ve vozech Ford, GM nebo Chrysler tak mohou bez potíží zvládnout i stovky kilometrů bez nutnosti obávat se náročných servisních zásahů. Jediným možným problémem je vyšší přehřívání při delších jízdách, ale jinak majitele nic závažnějšího nečeká. A tak stačí pouze pravidelné nezbytné servisní úkony a auto, hlavně jeho automatický převodovka bude šlapat jako hodinky. Třeba ve stylovém voze Chrysler 300C.
BMW, Jaguar – ZF 8HP
I tato automatická převodovka může být stoprocentně zařazena mezi ty, se kterou chybu stoprocentně neuděláte. Jedná se už několik let o osvědčený osmistupňový automat, který můžete najít v celé škále vozidel značek BMW, Maserati, Jaguar a Range Rover. Už tato celková rozšířenost dává tušit, že pokud by bylo s tímto automatem něco špatně, celkem brzy by se tato informace rozšířila do celého světa. K tomu nedošlo a tak i tento typ převodovky, konkrétně ojetiny, které ji využívají lze označit za dobrou volbu. Když k tomu přidáme i skvělé výkonné motory, je jasně vidět, že dobře zvolená ojetina s automatem může mnoho vozů s manuálem snadno strčit do kapsy.