Elektromobily určitě budou budoucnost. Je ale otázkou, jak budou rozšířené. Existují země, kdy jsou brány za něco zcela běžného, stejně jako země – jako Česká republika, kde je nikdo nechce. Hlavní argumenty odpůrců jsou přitom jasné. Je to omezený dojezd a možnosti nabíjení. Sem patří jak domácí zásuvka, tak i veřejné dobíjecí stanice. I to by se ale mohlo v budoucnu změnit.
Pouliční lampy jako zdroj energie
Jednou z dalších možností, je využití pouličních lamp, které se nacházejí ve městech. Ty by se tak v budoucnu mohli stát dobrým zdrojem elektrické energie jak pro elektromobily, tak i pro plug-in hybridy, které je třeba také pravidelně nabíjet – hlavně kvůli úspornosti jízdy. Taková lampa by poté mohla nabídnout onen potřebný zdroj. A vzhledem k tomu, kolik je ve městech lamp, a že ke každé by se klidně mohlo připojit i více aut, by to mohlo v budoucnu vyřešit problémy s nedostupností dobíjecích míst.
Centra a sídliště
Zatímco majitelé rodinných domů a vlastníci garáží jednoduše natáhnou kabel ke svému elektromobilu, tak ti co bydlí na sídlištích, nebo ti kteří se pohybují především v centrech, mohou mít s nabíjením svých vozidel problém. Ti jsou v tuto chvíli odkázáni buď k tomu, že musí spouštět kabel ze svého okna nebo balkonu, či k tomu, že budou jezdit na veřejné rychlonabíjecí stanice.
Nabíječka, která by vznikla z pouliční lampy, by tyto problémy mohla celkem jednoduše a efektivně vyřešit. V sídlištích by nebyl problém dobíjet na běžných parkovištích a to stejné lze říci i o centru. Třeba i ve chvíli, kdy by auto stálo na parkovišti v jakékoliv ulici, kde jsou lampy také zcela běžné.
Bez infrastruktury to nepůjde
Nutno samozřejmě říci, že aby bylo něco takového možné, bude třeba nejprve vybudovat vhodnou infrastrukturu. Je řada měst, kde jsou lampy v tak žalostném technickém stavu, že je div, že fungují vůbec ony sami. Natož, aby se využívaly i na dobíjení elektromobilů. A to stejné může platit i o stavu elektroinstalace. Proto to bez vybudované, tedy spíše modernizované infastruktury nepůjde. Samozřejmostí je, že jakákoliv modernizace infrastruktury se neobejde bez řady povolení, ale i bez nemalých finančních prostředků. A to jsou hlavní věci, které celkový rozvoj mohou výrazným způsobem brzdit.
Reálná budoucnost
Že nabíjení skrz pouliční lampy není utopie, ale může jít o běžnou věc, ukazuje například Londýn. V loňském roce mělo toto britské město k dispozici kolem tisícovky takových nabíjecích míst a do konce letošního roku by jich zde mělo být kolem 1 700. A pomalu se přidávají i jiná města a země. Příkladem může být i sousední Polsko, kde se zatím spouští pilotní projekt. Dvě nabíjecí místa budou e Gdyni a o umístění třetího se jedná. A jak je na tom z tohoto pohledu Česká republika? I tady už se začínalo mluvit o tom, že by podobné řešení mohlo být v budoucnu reálné minimálně v Praze.
Nejenom pro auta
Velkou výhodou daného řešení může být i to, že se nemusí nutně vztahovat jenom na auta. V elektřině je budoucnost, i pokud se podíváme na řadu dalších dopravních prostředků, které mohou být do města mnohem lepší volbou, než klasický automobil. Příkladem mohou být známá elektrokola, moderní elektrické koloběžky, nebo i skútry či mopedy, které jezdí místo benzínu také na elektřinu.
Jako dopravní prostředek ve městech jde o řešení, které přijde mnohým lidem vhod. A o to více, když by ho mohli zamknout do stojanu u chodníku, připojit na lampu a jednoduše nabít energií na cestu zpět domů, nebo na další ježdění.