Výměnu kol si mnoho lidí provádí doma, svépomocí. Sice to vyžaduje námahu a nějaký ten čas, ale na druhou stranu člověk ušetří peníze, které by musel zaplatit v pneuservisu. Nutno však dodat, že taková domácí výměna může přinášet i velká rizika. Je několik věcí, které se buď neudělají, nebo se udělají špatně.
Když přezouváte kola doma, tak nemáte možnost jejich vyvážení. I když se to zdá mnoha lidem zbytečné, tak je třeba říci, že po sezoně kdy se opotřebovaly, může být nutné umístit na ně pár závažíček. Druhým rizikem, které se při domácích výměnách objevuje, je mazání šroubů. To mnoho odborníků nedoporučuje.
Co většina lidí dělá?
Možná to děláte také. Nasadíte kolo a než začnete nasazovat šroub, tak ho namažete. Třeba olejem, vazelínou, nebo jakýmkoliv jiným mazivem, které máte po ruce. Teprve až potom ho začnete šroubovat na místo. I když se to zdá jako neškodný a prospěšný postup, realita může být jiná. Řada odborníků tento postup nedoporučuje.
Co říkají zastánci mazání?
Proč vůbec lidé šrouby před použitím mažou? Odpověď na tuto otázku je celkem jednoduchá. Je to proto, že se chtějí vyvarovat situaci, kdy šroub nejde povolit, třeba z důvodu možné koroze. Pokud se šroub maže, tak je riziko tohoto problému minimální. Proto to lidé dělají a je třeba říci, že v tomto mohou mít v celé problematice mazání a nemazání svůj díl pravdy.
Co říkají odborníci?
Ti samozřejmě tvrdí pravý opak. A doporučují šrouby nemazat. Nejenom, že se s tímto názorem setkáte u řady mechaniků v servisech, ale možná ho dohledáte také ve vaší servisní příručce. Mazáním šroubů tak v podstatě porušujete určité nařízení výrobce aut, což může vrcholit i tím, že můžete mí v budoucnu problémy s uplatněním záruky.
Proč šrouby nemazat? Důvodů je několik
Zastánci mazání mají částečně pravdu v tom, že namazaný šroub lze po několika měsících snadněji povolit. To je určitě pravda. Mluvíme zde však o jeho povolování ručně. Pokud máme k dispozici momentový klíč, je zde téměř stoprocentní jistota, že se dá povolit i šroub, který namazaný nebyl a se kterým běžnou silou nehneme. A jelikož v pneuservisech mají profesionální nářadí, tak není s povolováním šroubů žádný problém.
Druhým důvodem, proč šrouby nemazat může být fakt, že namazaný šroub nemusí na svém místě až tak dobře držet. Vlivem toho, že se změní tření, může docházet k situaci, že se začne postupně uvolňovat a povolovat. A jelikož je součástí našeho kola, může to mít doslova fatální následky.
Třetí riziko se může týkat opět momentových klíčů a správného momentu utažení. Vlivem namazání se mohou celkově změnit vlastnosti a tak může docházet k situaci, kdy může být překročena potřebná síla stanovená k utažení a tak může dojít dokonce i k poškození takového šroubu.