Západní země nám jsou mnohdy dávány za příklad v tom směru, že je zde o elektromobily na rozdíl od České republiky zájem. I když čísla prodaných a používaných elektromobilů vypadají zajímavě, podle jedné z posledních anket, kterou provedl institut TÜV to není se zájmem o elektrická auta až tak růžové, jak se může zdát. Ostatně data z tohoto průzkumu mluví za vše.
Jenom 3 procenta Němců chtějí elektromobil
I když se podle počtu elektromobilů na německých silnicích může zdát, že o vozy tohoto typu bude větší zájem, není tomu tak. Podle průzkumu ze strany TÜV jsou to jenom 3 procenta Němců, kteří mají stoprocentně jasno v tom, že si v následujících pěti letech koupí auto, které bude výhradně na elektřinu.
Potom je tu skupina 36 procent respondentů, kteří tuto možnost berou v úvahu, nad elektromobilem uvažují, ale stoprocentně si jisti nejsou, zda to nakonec bude nebo nebude elektrické auto. Nejpočetnější skupinou, která činí 56 procent německých motoristů, jsou ti, kteří jsou si jisti tím, že v blízké budoucnosti elektromobil stoprocentně kupovat nebudou.
Důvody jsou celkem pochopitelné
Anketa TÜV zahrnovala i otázky které se týkají samotných důvodů, proč lidé elektromobil nechtějí. A nutno říci, že zde jsou odpovědi zcela logické. Jako jeden z hlavních problémů je uváděna stále ještě nedostatečná infrastruktura pro dobíjení. Přitom právě Německo by mohlo být jasným příkladem. V roce 2014 zde bylo kolem 3 tisíc dobíjecích stanic, aktuálně tento počet stoupl na 40 tisíc a do roku 2030 se očekává, že by míst, kde se dá nabít elektromobil, mělo být až k milionu.
Pokud se podíváme na další časté důvody, nelze opomenout třeba také ty, které se týkají současných cen elektromobilů. I tady ale musíme říci, že po určitém nájezdu se ceny vyrovnají a od té doby vychází lépe elektrické auto. Řadě lidí také vadí stále ještě nedostatečný dojezd. I když i tady už je vidět určitý vývoj. Nejenom pokud jde například o Teslu, ale i cenově dostupnější Kia e-Soul, nebo Hyundai Kona Electric umí nabídnout celkem slušný dojezd.
Jsou ekologické?
Zajímavé je také to, že 38 procent lidí při přemýšlení nad elektromobilem pochybuje nad tím, zda se jedná o skutečně ekologickou formu přepravy. Ano, vědí o tom, že má aktuální nulové emise, ale trápí je otázka celkového dopadu na životní prostředí. A to od samotné výroby, až po následnou likvidaci, hlavně potom používaných akumulátorů.
Daleko za předpoklady
Jak vypadá elektromobilita v Německu v současné době? Pokud se ohlédneme do minulosti, tak zde prognózy naznačovaly, že v letošním roce bude po německých silnicích jezdit až milion elektromobilů. Reálné číslo je ale od této předpovědi hodně vzdáleno, jelikož aktuálně nedosahuje ani 100 000. Je to zhruba 83 tisíc elektromobilů. Pokud do počtu zahrnujeme i plug-in hybridy, dostáváme se na číslo kolem 150 000.