O autonomních vozech se mluví jako o budoucnosti dopravy. Jak v tom směru, že nás na místo dopraví zcela sami, tak i z toho důvodu, že by měly přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Tento fakt ale vyvolává mnohé debaty a četné reakce. Jak proto, že už se objevilo mnoho zpráv na téma, kdy autonomní vůz selhal, tak i proto, že se nyní objevila zpráva IIHS, která uvádí poměrně zajímavá fakta, která vyznívají spíše v neprospěch autonomních vozidel.
Zabrání jenom třetině kolizí
Autonomní vozy jsou doslova prošpikovány různými senzory a kamerami, což pomáhá autu vyhodnotit situaci na silnicích. Mohlo by se zdát, že dané vyhodnocení bude až stoprocentní, díky čemuž by se mohlo zabránit řadě nehod. Určitě jsou situace, kdy autonomní vozidlo dokáže zareagovat dříve, lépe a logičtěji, než běžný řidič.
Nutno ale dodat také to, že je tu zpráva IIHS, která jasně říká, že autonomní vozy reálně zabrání zhruba jenom třetině kolizí. To by znamenalo, že ze stovky dopravních nehod by se jich 66 stalo, zatímco jenom zhruba 33 z nich by nenastalo a těm by autonomní vozy dokázaly zabránit.
Informace postavená na reálných datech
Tato zpráva mnohé pochopitelně šokovala. Nutno však říci, že jasně odráží současnou realitu. Zpráva o bezpečnosti autonomních vozidel totiž vychází z analýzy a statiky zhruba 5 000 jednotlivých incidentů, které tento druh vozidel v minulosti měl. Právě na základě těchto informací mohlo být vytvořeno číslo, které potvrzuje, že s bezpečností na tom samořiditelná auta nejsou až tak dokonale, jak si mnozí myslí.
Několik nesprávných rozhodnutí
Důvodem toho, že dokážou zabránit jenom zhruba třetině kolizí je podle odborníků fakt, že v případě krizové situace dojde k několika nesprávným rozhodnutím současně. Čím komplikovanější situace může nastat, tím se zvyšuje pravděpodobnost toho, že se počet špatných rozhodnutí navýší. V praxi tedy mluvíme o situaci, kdy autonomní auto se může chovat stejně, jako běžný řidič, u kterého je důvodem nehody taktéž několik po sobě jdoucích špatných rozhodnutí.
Zároveň je vhodné dodat, že na různé nebezpečné situace reagují samořiditelné vozy přece jenom lépe, jelikož pokud jde například o riskantní jízdu nebo porušování předpisů, tak v tomto případě jsou takzvaně z obliga. To ale neznamená, že nemohou nastat jiné příčiny, které právě k nehodě povedou.