Auto není pouze dopravní prostředek, představuje také zvýšené dopravní nebezpečí pro další účastníky silničního provozu. Proto je kontrola automobilů velmi důležitá a závisí hlavně na majiteli, zda je na tolik zodpovědný, aby auto do servisu, kvůli bezpečnosti, vzal. Ovšem, ne každý řidič věnuje tomuto aspektu náležitou pozornost. Je vzácností, že řidič zkontroluje ve svém autě tlak v pneumatikách, brzdách a světlometech, zadních a směrových světel. A navíc, většina řidičů neví, jak má správně zkontrolovat hladinu oleje. A tak to dělají špatně.
Co je nutné dělat
Na kvalitě motorového oleje závisí životnost motoru automobilu. Musíte ale také sledovat hladinu maziva a nejen jeho stav. Motory některých výrobců automobilů totiž vyžadují pravidelné dobíjení. Když to nebudete takhle dělat, v průběhu času se pak nemusí motor kvalitně mazat kvůli nedostatku oleje, a v určitém okamžiku budete muset provést dlouhé, kvalitní a ty nejdůležitější opravy. Mimo to můžou být důvody vymizení motorového oleje různé. Výrobci automobilů proto chtějí, abychom si neustále hlídali hladinu oleje v motoru, a pokud to bude nutné, doplnili jsme si ji. Abychom neprošvihli tuto chvíli a tím nevedli situaci až do bodu, kdy motoru už nebude pomoci.
- Neměřte na studeném motoru
- Po zahřátí motoru by tyč neměla být okamžitě zatažena
- Nejprve musíte postavit auto na rovnou plochu
K této akci je ovšem zapotřebí správný přístup. Výše uvedené body vám říkají, co byste měli a neměli dělat při kontrole hladiny oleje v motoru. Nestačí pouze otevřít víko a následně vytáhnout tyč, jež měří úroveň mazání. Výměna oleje je jako stále se opakující obřad, kterým, když ho nedokončíte, můžete vážně porušit váš automobil.
Co při měření nedělat
Jako první věc, co byste neměli dělat při měření hladiny oleje, je měření na studeném motoru. Jde o to, že zahřáté kapaliny mají schopnost expandovat. Proto, když zkontrolujete hladinu oleje ve studeném motoru, bude indikátor jistě snížen. Je tedy nutné kontrolovat hladinu oleje na dobře zahřátém motoru. Avšak ani po zahřátí motoru by neměla být okamžitě zatažena tyč. Měla by stát po dobu 5-10 minut, aby se olej, rozptýlený po celém motoru, vypouštěl zpět. Potom totiž hrozí, že řidič uvidí opět minimální úroveň mazání na měrce. A bylo by všechno zase špatně. Měli byste mít tedy trpělivost a chvíli počkat, ukazatele pak budou co nejpřesnější.
Co bychom udělat právě měli
Jestliže ale nesplníte tuto podmínku, první dva body pak nemají smysl. Aby mohl být výkon tyče správný, musí být auto postaveno na rovné ploše. Plocha musí být vodorovná, a i bez nejmenších odchylek, jinak může dojít k chybě v měření. Dobré, ne-li nejlepší, je měřit na dobře zpevněném místě.