Boj německých měst proti smogu má jednu jedinou oběť. A tou jsou naftové motory. A čím jsou starší, tím jsou podle jejich odpůrců horší. Proto v mnoha městech vznikají nízkoemisní zóny, do kterých může vjet jenom ten, kdo má auto splňující jenom určité emisní limity. A pokud to takto půjde dál, brzy už to budou jenom vozy na elektřinu. I když možná také ne.
Nejsou tak škodlivé, jak se zdá
Odpůrcům starých naftových motorů však byla zasazena poměrně silná rána, a to hodnotami výzkumu, který byl prováděn a který sledoval hodnoty oxidu dusičitého. Paradoxně tam, kde mohla dieselová auta jezdit, byly hodnoty nižší, než v lokalitách, kde měly vjezd zakázán a kde se pohybovala jenom vozidla papírově čistší, hlavně na benzin.
Jednalo se o výzkum provedený Centrem Automotive Research z University of Duisburg-Essen, ve spojení s daty a informacemi Národní agentury pro ochranu životního prostředí UBA. Vše bylo následně publikováno v časopisu Focus.
Výzkum potvrzuje: Starší diesely městům neškodí
Daný výzkum jasně ukázal a potvrdil, že to co si mnozí myslí, není vůbec pravda a že množství starých naftových aut ve městech má na kvalitu jejich ovzduší zanedbatelný, až nulový vliv. Dokonce jsou města, kde je výskyt starších naftových vozidel vyšší a emise oxidu dusičitého jsou zde nižší než tam, kde jezdí převážně novější auta.
Jedním z takových příkladů je město Stuttgart. Zde je podle statistik jenom asi 16 procent vozidel s naftovými motory. A přesto zde bylo naměřeno znečištění 71 mikrogramů na metr krychlový. A to je více, než ve všech ostatních zkoumaných městech, kde byl podíl naftových aut v provozu podstatně vyšší. A nijak dobře na tom není ani Mnichov, který skončil na druhém místě. A přitom naftových motorů, které plní Euro 1 – 5 je ve městě také velmi málo, pouze 18,3 procenta.
A jak je to u těch čistých měst? Podívejme se například do Lübecku, kde byly naměřeny hodnoty 26 mikrogramů na metr krychlový, nebo také do Münsteru, kde hodnota činila 35 mikrogramů. Podíl vozů se staršími naftovými motory je zde přitom v porovnání s předchozími městy až dvojnásobný a pohybuje se mezi 20 – 30 procenty.
Je omezování na místě?
Výsledky dané studie pochopitelně vyvolaly mnoho otázek, zda je omezování vjezdu dieselových aut neplnících nejnovější limity Euro na místě. Zda nejde o špatný přístup, když hlavní znečištění od nich na základě těchto dat nepochází.